De Ziua Internaţională a Câinelui, sărbătorită pe 26 august, ne uităm la studiile recente care au demonstrat științific efectele benefice ale câinelui într-o familie.
Centres for Disease Control and Prevention din Statele Unite ale Americii a realizat un studiu pe 700 de copii cu vârsta medie de 6 ani, jumătate dintre crescând alături de câini. Autorii studiului au concluzionat, în luna februarie a acestui an, că atunci când este în familie, câinele joacă un rol evident în prevenirea anxietății la copii. Cercetătorii au observat cum copiii care petrec un timp cu prietenul lor necuvântător prezintă un risc de două ori mai mic să sufere de anxietate.
Centres for Disease Control and Prevention a concluzionat că pe adulţi un câine îi ajută să aibă activitate fizică şi obiceiuri sănătoase. Plimbarea zilnică a câinelui constituie în sine o formă de activitate fizică, uşoară, dar reală pentru mulţi orăşeni.
Contrar unor credinţe larg răspândite, contactul regulat cu animale domestice este asociat cu un risc scăzut de dezvoltare a unor reacții alergice, potrivit unui studiu realizat, în 2013, de cercetătorii de la Institutul “Mario Negri” din Milano.
Subiecţii cercetării au avut un impact favorabil în cazul contactului cu un câine, un oarecare efect în cazul animalelor în general și niciunul când a fost vorba de pisici. Specialiştii au concluzionat atunci că în cazul unui contact timpuriu cu animale de companie, mai ales câinii, are un efect protector.
Copiii care suferă de autism, ajutați de câini
Pentru mai bine de doi ani, cercetătorii britanici au urmărit evoluţia familiilor cu copii care sufereau de autism, și aveau un câine, pentru ca în urmă cu doi ani să-și facă publice concluziile.
“Am găsit o relaţie dominată de echilibru în cadrul familiilor care aveau un câine. Acest fapt evidenţiază importanţa legăturii care se creează între cel care are grijă de copil şi câine. Stresul asociat cu creşterea unui copil care suferă de autism a continuat să scadă printre cei care aveau grijă şi de un câine.
În schimb, nu am văzut aceeaşi evoluţie în rândul familiilor fără câini.
Studiul a evidenţiat potenţialele beneficii ale deţinerii unui câine care se pot instala pe termen lung în vieţile celor care cresc copii ce suferă de autism”, a precizat coordonatorul studiului, Prof. Daniel Mills,specializat în medicina veterinară comportamentală la University of Lincoln.
Un alt studiu din 2015 a demonstrat de altfel că un copil care suferă de autism poate dezvolta abilităţi sociale puternice şi se poate exprima cu uşurinţă, dacă are un animal de companie, fie că este vorba despre un câine, o pisică, un iepure sau chiar un şarpe. Atunci, o cercetătoare de la Research Centre for Human-Animal Interaction (ReCHAI) de la University of Missouri College of Veterinary Medicine din Statele Unite ale Americii a lucrat cu 70 de familii care au copii cu autism, pentru a observa cum poate influenţa viaţa acestora, implicit abilităţile lor sociale, prezenţa unui animal de companie.
Printre abilităţile pe care le dobândesc copiii care trăiesc alături de animale de companie se numără cele de comunicare, capacitatea de cooperare, asumarea responsabilităţilor, empatie, capacitatea de autocontrol şi de a relaţiona cu alte persoane.
Studiul a fost publicat în Journal of Autism and Developmental Disorders, în ianuarie 2015.
Câinii au cel puţin inteligenţa unui copil de doi ani
În 2009, cercetătorii de la Universitatea British Columbia din Vancouver au demonstrat că un câine obişnuit este mult mai inteligent decât se credea.
Cu ajutorul unor teste psihologice, utilizate în cazul copiilor pentru evaluarea capacităţii de dezvoltare a limbajului şi a celei de a efectua calcule simple, câinii au demonstrat că au cel puţin inteligenţa unui copil de doi ani.
„Câinii sunt, în medie, la fel de inteligenţi, cel puţin din punct de vedere lingvistic, ca un copil de doi ani”, a declarat coordonatorul studiului, Prof. Stanley Coren, expert în inteligenta canină.