Uniunea Europeană a interzis vânzarea de mașini pe benzină și motorină începând din anul 2035. Nu înseamnă că nu vom mai putea folosi astfel de mașini, a explicat în emisiunea Deșteptarea, Mircea Meșter, jurnalist la autocritica.ro.
Practic, producătorii auto sunt obligați să nu mai fabrice mașini noi care emit dioxid de carbon și se face astfel trecerea către mașini electrice, spune Mircea Meșter:
Nu înseamnă că nu vom mai putea conduce mașini pe benzină începând din 2035. Din decembrie 2034 poți să te duci să cumperi pe benzină și să o ții 10 ani fără nicio problemă, ceea ce înseamnă că în următorii 20 și ceva de ani vei putea să conduci în continuare mașini pe motoare termice. 2035 este un termen dat de Uniunea Europeană pentru toți constructorii, dar producătorii sunt deja pe drumul ăsta de a elimina motoarele termice mult mai devreme în unele cazuri. Volvo, de exemplu, a anunțat că din 2030 ei nu vor mai produce mașini cu motoare termice deloc, deci adaptarea va trebui să existe.
Statele Uniunii Europene au aprobat proiectul cu un amendament al Germaniei, care a propus ca și după 2035 să fie permisă vânzarea mașinilor cu motoare termice, dacă folosesc combustibili sintetici. Ce sunt aceștia?
„Acești carburanți sintetici au un nume, ei se numesc eFuels, așa le spune toată lumea în industrie și practic înlocuiesc benzina. Cum se produc acești eFuel? Printr-o chestiune chimică mai degrabă, efectiv se desface apa prin electroliză în hidrogen și oxigen și apoi acel hidrogen se amestecă cu dioxid de carbon pentru a produce hidrocarburi, adică combustibil sintetic. Analizele și studiile spun că un litru de eFuel va costa undeva de 3-4 ori mai mult decât un litru de benzină de astăzi.”
Jurnalistul Mircea Meșter atrage însă atenția că acești combustibili sintetici nu sunt doar costisitori, ci și ineficienți din punct de vedere energetic:
„Până când se ajunge ca acest eFuel să fie folosit de mașină rămâne undeva sub 20% din energie adică din 1kW/h tu folosești practic 0,2 kW/h. Miza Germaniei este o miză hai să-i spunem istorică, de fapt nu-i miza Germaniei, e miza lui Porche, ei se agită să păstreze câteva modele legendare în continuare în formula clasică. Porche s-a agitat foarte mult pe acest subiect și pe transformarea benzinei clasice în eFuels tocmai pentru a rămâne în picioare cu niște modele sport și pe care toți le-am vrea în garaje, ca să fim sinceri până la capăt.”
Polonia a fost singura țară care s-a opus interzicerii vânzării de mașini noi pe benzină și motorină. Iar România, Bulgaria și Italia s-au abținut de la vot.
Foto: Shutterstock