În plină criză politică, prim-ministrul Mihai Tudose face promisiuni pentru anul viitor.
Într-un interviu la Antena 3, premierul a vorbit luni seară nu doar despre intenția de a remania cinci miniștri, ci și despre bugetul pe 2018. E anul în care – spune Mihai Tudose – Guvernul va plăti salarii și pensii mărite, dar va da mai mulți bani și pentru investiții.
În septembrie, la rectificare, același Guvern tăia tocmai din sumele destinate investițiilor. Mai cu seamă de la drumuri.
„Din păcate, anul ăsta n-a fost un an foarte propice investițiilor, fiindcă n-am găsit proiecte. Dar n-am găsit deloc. Acum se lucrează la proiecte foarte mult, inclusiv pe zona de PNDL 2, toate acele mici proiecte prin localitățile patriei. Nu mai vorbesc de proiectele pe infrastructură grea. Suntem în postura în care să ne rugăm de constructori să lucreze, să dea facturi, să luăm și banii de la Uniunea Europeană. Lucrurile au cam lâncezit. Și anul trecut și la începutul anului acesta”, a fost explicația premierului pentru tăierea a 10,7 miliarde de lei de la investiții.
Cum premierul spune că nu a găsit „deloc” proiecte de investiții, am verificat, la Europa FM, dacă la Ministerul Transporturilor, de exemplu, sunt sau nu sertarele goale.
Să fie lipsa proiectelor o realitate sau o scuză? Deschidem, așadar, sertarele Ministerului Transporturilor. La intrarea dinspre Bulgaria în România, un drum de 6 kilometri urma să unească Podul Giurgiu – Ruse cu DN5. Acum 2 ani, Guvernul Ponta făcea prima licitație – pentru proiect. Companiei de drumuri îi ia șase luni să semneze contractul și încă un an să dea un aviz pe studiul de fezabilitate deja făcut. Din martie și până acum, proiectul e gata, arată documentele interne ale Ministerului Transporturilor consultate de Europa FM. De șapte luni își așteaptă rândul ca să obțină finanțare prin Hotărâre de Guvern. Dacă banii nu sunt prinși în buget, nu se poate face licitația pentru construire.
Nu este, însă, singurul. Din datele Secretariatului General al Guvernului, într-o situație similară ar fi 11 alte proiecte de drumuri, poduri și pasaje rutiere.
Dincolo de cele îngropate, există și proiectele sufocate de birocrație pe care decizia politică le-ar purtea debloca. Aparent, în România se lucrează azi pe 22 de porțiuni de autostradă. În realitate, doar pe 11 se și construiește câte ceva. Jumătate dintre contracte sunt blocate fie din lipsă de autorizații, fie pentru că politicienii refuză să ia decizii tranșante. (situația completă a proiectelor, aici)
Cel mai bun exemplu ar putea fi celebrele viaducte pentru urși și tunelul care ar urma să fie construite în Banat pentru a păstra intactă o pădure inclusă în lista siturilor Natura 2000.
Nouă kilometri de autostradă între Lugoj și Deva sunt blocați de patru ani. Autoritatea de mediu obligă la construirea a trei viaducte și două tuneluri ale căror costuri au fost estimate de constructor, la cererea statului, la 177 de milioane de euro. Deși a trecut un an și jumătate de la proiectarea cu noile costuri, Compania de drumuri nu a suplimentat nici vechiul contract, dar nu a făcut nici o licitație nouă.
Chiar dacă nu sunt foarte multe, există așadar în România proiecte la cheie care stau la sertar.
Prin urmare, explicația premierului Mihai Tudose că Guvernul nu a făcut investiții pentru că nu a găsit deloc în ministere proiecte de infrastructură este FALSĂ.