Confidenţialitate

VERIFICAT DE EUROPA FM | Doar unul din zece vagoane ale CFR Călători ar putea circula oriunde în Europa – AUDIO

Ministrul Lucian Șova și-a făcut intrarea la Transporturi pe un val de truisme – vom avea autostrăzi când vor fi gata și unde e șantier înseamnă că se lucrează, spunea domnia sa la învestire.

După două luni de mandat, domnul Șova descrie, la o conferință a revistei „Capital”, impasul în care se află căile ferate și, mai ales, transportul feroviar de călători.

„Am avut aşteptări şi am aşteptări de la noua conducere a CFR Călători privind soluţionarea problemelor legate de lipsa de vagoane şi de locomotive, generată de foarte slaba implicare în repararea, întreţinerea parcului existent. A scăzut parcul de o manieră intolerabilă şi noul management va trebui să găsească soluţii mult mai rapide pentru a se putea înlocui materialul rulant pe care îl foloseşte”, spune Lucian Șova.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Am verificat la Europa FM cum stă CFR Călători cu vagoanele și cu locomotivele la exact 20 de ani de la așa-numita „reformă feroviară”.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Trenul București – Constanța are trei vagoane. Într-o zi obișnuită nu se umple nici pe jumătate. Cu sau fără destui călători, cinci astfel de trenuri se defectează pe drum, în România, în fiecare zi.

O locomotivă ia foc o dată la trei-patru luni, iar asta a ajuns să nu mai mire pe nimeni. Declarațiile politice de îngrijorare se consumă, iar anchetele se încheie cu aceleași concluzii. Banii de reparații pe care CFR Călători îi câștigă din bilete sunt tot mai puțini, iar de la bugetul de stat suma alocată pentru investiții e, din 2012, aceeași: zero!

Timp de 25 de ani, căile ferate au trimis la fier vechi câte un tren întreg pe zi. Aproape 120.000 de vagoane au fost casate după Revoluție. În umbra explicațiilor oficiale, au răsărit afaceri cu fier vechi și firme de transport rutier conectate politic.

Așa-zisa „reformă” feroviară din 1998 care a spart CFR-ul în mai multe companii, a lăsat Călătorii cu 6.000 de vagoane și 500 de locomotive încă bune. 20 de ani mai târziu mai sunt doar jumătate și numai cu titlu de inventar. Realitatea consemnată în rapoartele oficiale e acea că numai un sfert sunt cu adevărat funcționale.

Vechimea medie a locomotivelor CFR Călători e de 40 de ani, arată o notă trimisă în Parlament de Ministerul Transporturilor. Doar 13% sunt făcute după Revoluție. De la Săgețile Albastre, statul a reușit să cumpere, într-un deceniu, din banii companiei de Călători, doar trei locomotive noi, pentru ruta București-Constanța.

Dacă vagoanele de tren ar purta o etichetă, pe cele mai multe ar scrie „vechi” ori, cel mult, „recondiționat”. Pe hârtie, mai sunt sunt încă 2300. Doar 300 ar duce călători oriunde în Europa. Nu sunt noi, dar au mai puțin de 20 de ani vechime, îndeplinesc standardele de confort și pot merge cu 160-200 km/h.

Cealaltă față a lucrurilor e că patru din zece vagoane de călători sunt vechi și au nevoie urgentă de reparații, iar din cele care apar ca modernizate, doar 400 ating standardele reale de funcționare și de confort.

Ministrul Lucian Șova remarcă „foarte slaba implicare” în repararea lor, dar omite să menționeze că în șase din cei șapte ani în care banii de investiții au lipsit decizia politică a fost la PSD. Deși suntem deja în martie, compania CFR Călători nu are încă bugetul pentru anul acesta aprobat. Decizia e, din nou, la Guvern. O propunere de buget există, doar că cifrele nu corespund îngrijorării publice pe care ministrul o arată. Banii de reparații sunt mai puțini decât anul trecut (65 de milioane de lei pentru toate investițiile companiei în 2018, inclusiv în clădiri, față de 75 de milioane de lei în 2017 și comparativ cu 85 de milioane de lei în 2016), iar pentru trenuri noi suma rămâne zero.

Ce fac alții între timp?

Franța se pregătește pentru TGV-ul cu pilot automat, compania poloneză de stat investește un miliard și jumătate de euro în vagoane noi de mare viteză, Belgia cumpără în 2018 garnituri de 600 de milioane de euro, iar Bulgaria face licitație cu 180 de milioane de euro pe masă.

Ca să țină pasul, statul român a creat Autoritatea pentru Reformă Feroviară care să ia bani de la Bruxelles. Până la trenuri de 300 de milioane de euro, ARF a întârziat anul trecut cu propria înființare și estimează că abia în octombrie va avea documentația să pornească o licitație.

Cu mențiunea că responsabilitatea pentru declinul CFR e în primul rând politică, afirmația ministrului Lucian Șova că vagoanele și locomotivele companiei de Călători sunt tot mai puține, iar implicarea în repararea lor e foarte slabă se dovedește a fi ADEVĂRATĂ.

Foto: Guvernul României