Moțiunea PNL-USR împotriva ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, a picat miercuri la votul din Camera Deputaților.
Dezbaterile au fost însă un moment bun pentru ministru să descrie de la tribuna Parlamentului România ca pe o țară în care autostrăzile, centurile ocolitoare și căile ferate moderne vor fi o realitate. Cândva, în viitor.
Iată și argumentul lui Răzvan Cuc, după nouă luni la minister: „România, în guvernarea noastră, îndrăznește să construiască, nu să pompeze bani în revizuiri de studii de fezabilitate.”
Europa FM a verificat dacă, în mandatul lui Răzvan Cuc, Ministerul Transporturilor a renunțat sau nu la practica revizuirii studiilor de fezabilitate, cum spune ministrul.
România a făcut, în ultimii ani, mai multe drumuri pe hârtie decât în realitate. Concret, Compania națională de drumuri ajunge dea bani pe câte un nou studiu de fezabilitate o dată la câţiva ani, pentru aceeaşi bucată de şosea. Pentru că expiră în numai doi ani, iar finanțarea pentru construirea drumului nu poate fi, în toate cazurile, asigurată, studiile de fezabilitate se revizuiesc la nesfârșit.
Motivul principal e acela că, atunci când vine vorba de drumuri și autostrăzi, fiecare guvernare schimbă prioritățile.
Actualul ministru al Transporturilor susține însă că nu mai pompează bani în astfel de revizuiri. Ne-am uitat în Sistemul Electronic de Licitații Publice să vedem dacă din ianuarie anul acesta, de când Răzvan Cuc conduce Ministerul Transporturilor, s-au mai lansat sau nu proiecte de refacere a unor studii de fezabilitate.
Ei bine, numai Compania Națională de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră a deschis în 2017 licitații pentru trei astfel de studii revizuite. Valoarea lor totală depășește 4 milioane de euro. E vorba de stud ii pentru șosele de centură în Zalău, Râmnicu Vâlcea și în Timișoara – proiecte începute de mai mulți ani și abandonate periodic.
Două dintre licitații au fost anulate, dar nu pentru că s-ar fi răzgândit Guvernul, ci din cauza unor abateri grave pe parcursul procedurii.
Dacă ne uităm doar la revizuiri, vedem că putem vorbi de o practică. Doar numărul studiilor, deci și sumele puse în joc, diferă.
Anul trecut, în timpul guvernării Cioloș, Compania de drumuri a decis reactualizarea a două astfel de studii de fezabilitate, iar în 2014, când premier era Victor Ponta, s-au finanțat nu mai puțin de 10.
Putem așadat concluziona că afirmația ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, că actuala guvernare „nu pompează bani în revizuiri de studii de fezabilitate” este FALSĂ.