La finalul săptămânii trecute, politicienii Puterii s-au întrecut în a arăta că scumpirea carburanților după reintroducerea supraacizei fie nu există, fie e nesemnificativă.
Dacă ministrul Energiei, Toma Petcu, s-a eschivat spunând că nu are permis de conducere, așadar nu cunoaște prețul benzinei, șeful său de partid, Călin Popescu Tăriceanu a fost tranșant:
„Eu n-am văzut nicio scumpire la carburanți. Știu că s-au întâmplat anumite majorări sau micșorări de prețuri. Și, dacă o să vă uitați… Vă duceți la benzinărie să cumpărați benzină sau motorină? Păcat! Eu mă duc. Și pot să vă spun că sunt niște diferențe de preț foarte mari care pot să meargă până la 10% între prețurile practicate de diferite rețele de distribuție și între stațiile de benzină care sunt în București, în alte zone din țară, în orașe și în afara orașelor. Deci e… Despre ce vorbim?”, s-a întrebat liderul ALDE.
Reacțiile pe rețelele de socializare au fost imediate. Pentru a verifica afirmația lui Călin Popescu Tăriceanu prin comparație cu datele oficiale la nivel național, Europa FM a decis să aștepte cifrele Comisiei Europene.
Președintele Senatului are – potrivit declarației de avere – nu mai puțin de 6 mașini și o motoclicletă proprietate personală. De altfel, pasiunea lui Călin Popescu Tăriceanu pentru motociclism, ca și afacerea cu automobile care l-a urcat în topul milionarilor în euro sunt de notorietate.
După reintroducerea supraaccizei la carburant, Călin Popescu Tăriceanu a încercat să o estompeze. A sugerat că nu ar exista o creștere a prețului mediu la nivel național, ci, mai degrabă, variații – chiar și de 10% – între Capitală și provincie, între urban și rural.
La jumătatea lunii septembrie, monitorizarea marilor rețele de distribuție arăta o creștere cu 9 până la 19 bani pe litru. Pentru o imagine clară a mediei la nivel național atât pentru prețul benzinei, cât și pentru cel al motorinei, am așteptat însă raportările oficiale ale Comisiei Europene. Cifrele se bazează pe datele transmise de toate Statele Membre.
Cum arată raportările României la Bruxelles?
Dacă pe 28 august benzina costa 1.01 euro, iar motorina 99 de eurocenți, pe 25 septembrie prețul a crescut la 1.02 euro atât pentru pentru benzină, cât și pentru motorină.
Așadar o creștere de 1 eurocent pentru litrul de benzină și de 3 eurocenți la motorină, ca medie la nivel național.
Între timp, Călin Popescu Tăriceanu a făcut un pas înapoi, nuanțând, într-o postare pe Facebook, că „nici un român nu este mulțumit să crească prețul la benzină și motorină”.
Afirmația sa că, în ansamblu, nu a existat recent „nicio scumpire”, ci doar „variații” de la o benzinărie la alta, rămâne însă FALSĂ.
Prețul benzinei în țările Uniunii Europene pe 28 august și pe 25 septembrie 2017. Sursa: Comisia Europeană:
Prețul motorinei în țările Uniunii Europene pe 28 august și pe 25 septembrie 2017. Sursa: Comisia Europeană