De azi, industria cinematografică mondială se poate muta în România. Cel puțin așa și-ar dori Guvernul care a anunțat, prin vocea premierului Viorica Dăncilă, că susține financiar filmele românești și co-producțiile internaționale deopotrivă.
„Este cea mai atractivă schemă de ajutor de stat din Europa pentru cinematografie care beneficiază de un buget anual de 50 de milioane de euro. Prin acest instrument promovăm, în an Centenar, identitatea culturală națională prin realizarea filmelor cinematografice și promovarea valorilor românești în circuitul mondial”.
Am verificat la Europa FM dacă suntem cumva în pericolul de a fi invadați peste noapte de producătorii de film din toată lumea. Mai exact, a venit sau nu Guvernul Dăncilă cu „cea mai atractivă schemă de ajutor de stat” în cinematografie din toată Europa?
În vara lui 2002, se turna, în Munții Piatra Craiului, mare parte din „Cold Mountain”. Cu Nicole Kidman pe platouri, filmul lui Anthony Minghella a rămas, după un deceniu, cea mai cunoscută peliculă hollywoodiană filmată în România, deși de atunci au mai fost câteva.
Și în timp ce pe platourile „Cold Mountain” s-a făcut o stână, țările europene s-au întrecut în a aduce Hollywood-ul mai aproape. După Franța și Germania, care investesc de mult în industria filmului, Ungaria, Polonia și Bulgaria își fac deja de câțiva ani concurență în a întinde covorul roșu co-producțiilor care să se filmeze pe teritoriul lor.
În urma Serbiei și a Macedoniei vine, iată, și România cu un program de ajutor de stat aprobat deocamdată pentru numai doi ani.
O Comisie de Film va împărți anual 50 de milioane de euro. Nu înainte, ci după ce încep filmările, Guvernul e dispus să restituie până la 35% din cheltuieli caselor de producție dacă aproape un sfert din film e făcut în România. Iar dacă cineva e dispus să treacă granița cinematografiei și să facă promovare turistică, mai primește un bonus de 10%.
Doamna Viorica Dăncilă ne asigură că România le pune astfel pe masă producătorilor din cinema„ cea mai bună ofertă din Europa”.
Cu rezerva că nu se poate compara cu adevărat ceea ceea funcționează deja în restul Europei cu ceea ce la noi e, deocamdată, doar pe hârtie, ne-am uitat mai atent la ce oferă țările din jur.
Acolo unde România e dispusă să deconteze o treime dintr-o listă anume de cheltuieli pentru un film, Polonia finanțează jumătate, dacă e implicată o casă de producție locală. De aceeași ofertă se apropie Belgia (40-45%)și Olanda (35%).
Bulgaria finanțează de ani buni aproape jumătate din costurile co-producțiilor pe care se selectează în urma unui concurs, iar Ungaria decontează chiar și integral cheltuielile făcute de o casă de producție maghiară. În plus, și vecinii bulgari, și cei maghiari pun mai puține condiții. Guvernul de la București e dispus să deconteze și 10 milioane de euro pentru un film, dar 160% din această sumă (adică 16 milioane de euro) să rămână în țară. Bulgaria cere să se cheltuiască pe teritoriul său doar 75% din ce oferă, iar Ungaria se limitează la 60 de procente.
Ajutorul de stat oferit de România, deși tardiv, e binevenit. Nu se poate spune însă că e „cea mai atractivă schemă de ajutor de stat din Europa”.
Prin urmare, afirmația premierului Viorica Dăncilă este FALSĂ.