Partidele de Opoziție au venit în Parlament cu o moțiune de cenzură. Dacă Guvernul va rezista se va vedea la vot, săptămâna viitoare. Până atunci, deputatul PNL Dan Vâlceanu a dat luni citire criticilor aduse Cabinetului Tudose, în absența miniștrilor.
Iată ce reclamă Opoziția în materie de autostrăzi, de pildă: „Îndrăzniți să credeți că guvernul PSD-ALDE este «guvernul minus» atunci când vine vorba de autostrăzi?
Ați promis 100 de kilometri și ați reușit contraperformanța de a închide tronsoane de autostradă.
Sunt «reușite» demne de Cartea Recordurilor!”
Ani la rând, politicieni din toate partidele s-au întrecut în a tăia panglici pentru 2-3 kilometri de autostradă. Verificăm la Europa FM cum stăm anul acesta.
Orice bilanț al guvernării am face, la Transporturi eșecul e izbitor. Însuși Guvernul Tudose, pus de PSD să-și caute performanțele, a reușit să treacă la realizări cumpărarea a două avioane Tarom și un acord cu Banca Mondială pentru 60 de kilometri de drum.
În moțiunea de cenzură, Opoziția se oprește la autostrăzi. Să vedem cu ce argumente. A promis Guvernul că vom merge la finalul anului pe 100 de kilometri de autostradă nouă? Un document oficial semnat de fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, arată că da. În iunie, ministrul informa Parlamentul că din 99,5 de kilometri la care se lucrează, 90 au șanse mari să fie dați în folosință.
La finalul lunii noiembrie, tragem linie și găsim doar 15 kilometri de autostradă gata anul acesta, inaugurați în martie, undeva între Lugoj și Deva.
Contraperformanța de care vorbește Opoziția merge însă până la închiderea unor tronsoane de autostradă. Căci România e țara în care autostrăzi construite cu greu ajung, într-adevăr, să se surpe, cum s-a întâmplat între Sibiu și Orăștie. Ce nu scriu însă semnatarii moțiunii e că închiderea unui întreg tronson și nu a unei benzi de circulație, e un episod din 2015 care nu s-a repetat deocamdată. Realitatea ultimelor luni arată altceva: două dintre contractele semnate, pentru 25 de kilometri de autostradă, au ajuns să fie reziliate.
Fără să reușim încă să traversăm de la est la vest sau de la nord spre sud pe un drum de mare viteză, avem, în România, după patru decenii de încercări, 750 de kilometri de autostradă. Mai bine de 110 moșteniți din comunism.
Iată cum rezumă Uniunea Europeană, în date obiective, situația autostrăzilor de la noi: inaugurăm, în medie câte 50 de kilometri de autostradă pe an. Sunt însă ani în care nu ducem la capăt niciunul. Mai mult decât au reușit guvernele comuniste, s-a construit doar în 2004 (115 km) și în 2012 (200 km).
România este foarte departe de cei 1700 de kilometri de autostradă pe care și i-a asumat la aderare. După `90, Polonia a construit dublu, iar Spania de 15 ori mai mult.
Faptul că există, totuși, ani ca 2008, 2010 sau 2016, în care s-a dus la capăt chiar și mai puțin, face ca anul acesta să pară un pas înainte.
Sursa: Eurostat
Prin urmare, constatarea făcută de PNL, USR și PMP în moțiunea de cenzură că Puterea a promis 100 de kilometri de autostradă, dar, în loc de a inaugura, a închis autostrăzi este PARȚIAL FALSĂ.