Confidenţialitate

VERIFICAT DE EUROPA FM | Câți kilometri de autostradă s-au dus la capăt în 2017? – AUDIO

După un an în care marile investiții au fost mai mult amânate decât asumate, prim-ministrul Mihai Tudose trage linie.

Într-un interviu recent la Antena 3, premierul a vorbit inclusiv despre autostrăzi. Și a început prin a număra kilometrii de autostradă construiți sub guvernele PSD în 2017. Avem autostrăzi noi, doar că nu au fost inaugurate, spune Mihai Tudose.

“Sunt 14. 14 terminați anul ăsta, dar eu am spus la începutul mandatului că n-o să mă vedeți nici pe mine, nici alt membru al guvernului tăind o panglică la 4 kilometri. Asta e. Astea sunt proiectele pe care le-am găsit. N-am găsit niciun proiect matur, toate-s încurcate, toate-s varză. Este foarte greu”, a explicat premierul.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Am verificat la Europa FM în ce măsură afirmațiile sale sunt susținute de documentele Companiei Naționale de Drumuri care monitorizează lucrările.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

România rămâne o țară a drumurilor în șantier, nu și a celor pe care se poate circula comod sau în viteză. Oficial, sunt peste 300 de kilometri de autostradă la care se lucrează chiar și de trei-patru ani. Câți s-au dus la capăt în 2017? Premierul Mihai Tudose vorbește de 14 kilometri pe care, spune domnia sa, Guvernul nu i-a inaugurat ca să nu facă exces de zel și de panglici.

Datele din monitorizările Companiei Naționale de Drumuri și Autostrăzi arată că Ministerul Transporturilor a făcut anul trecut recepția finală pentru 23 de kilometri de autostradă. 14,4 kilometri pe A1, în județul Timiș, și alți 8,7 kilometri pe A3, la Cluj. Doar că primii 14 kilometri, care au fost și dați în folosință pe tronsonul Lugoj-Deva la scurt timp după recepție, nu au fost finalizați anul trecut. Erau gata din decembrie 2016.

O spunea chiar șeful primului Executiv PSD de după alegeri, Sorin Grindeanu, în prima sa ședință de Guvern.

“V-aş ruga, domnule ministru al Transporturilor, dincolo de tot ceea ce înseamnă această gestiune a situaţiilor de urgenţă, există o birocraţie pe care nu o înţeleg în Ministerul Transporturilor. Atâta timp cât sunt gata 15-16 kilometri de autostradă şi stăm şi ne uităm la ei şi nu putem să îi recepţionăm, v-aş ruga, în cel mai scurt timp, să îmi prezentaţi măsurile, astfel încât să folosim aceşti kilometri”, îi cerea Sorin Grindeanu ministrului Răzvan Cuc pe 6 ianuarie 2016.

Guvernul Grindeanu nu a reușit să ducă la capăt niciun alt tronson. Aproape 9 kilometri au fost finalizați în noiembrie anul trecut, în guvernarea Tudose. Nouă, însă, nu 14, cum socotește premierul. Autostrada „Tudose 1” merge de la Gilău la Nădășelu, în județul Cuj, dar se oprește brusc pe malul Someșului. Aici ar urma să apară un pod. Până când va fi construit, singurul segment de autostradă finalizat anul trecut este, practic, inutil, deși apare în statistici.

Nouă kilometri. Înseamnă mai puțin de un sfert de oră la volan și, mai cu seamă, doar a zecea parte din cât promitea Guvernul că va da în circulație anul trecut.

Din cauza birocrației, a lipsei de autorizații sau a indeciziei politice, rămâne ca 148,4 kilometri de autostradă care ar fi trebuit oficial construiți în 2017 să fie gata peste un an sau doi. Dacă nu cumva termenele vor fi din nou amânate.

Prin urmare, afirmația premierului Mihai Tudose că anul trecut s-au terminat 14 kilometri de autostradă, doar că nu au fost dați în folosință, este FALSĂ