Domnul Lucian Șova e ministrul pe care avertismentele Comisiei Europene că România pierde bani cât ține autostrăzile în șantier l-au luat complet prin surprindere. În calculele domniei sale, Ministerul Transporturilor a atins deja 99% din ce și-a propus. Criticile trebuie să se fi referit la predecesori, a concluzionat ministrul.
Sau la constructori. Iată cum a explicat, joi, ministrul Transporturilor de ce nu avem niciun kilometru de autostrad ă nouă:
„De la documente până la șosea este o cale lungă. Și, de cele mai multe ori, din vina partajată – atât a administrației, cât și a antreprenorilor. Dacă, poate, în trecut au existat unele întârzieri în punerea la dispoziție a fronturilor, în realizarea exproprierilor, astăzi și în ultimele luni, aceste bariere nu au mai stat în calea avansării lucrărilor pe șantiere. Din păcate, starea șantierelor și gradul de mobilizare le care astăzi îl au cei mai mulți dintre antreprenori sunt mult sub așteptări.”
Am verificat la Europa FM dacă statul mai pune sau nu piedici în construirea de autostrăzi în România. A rezolvat, de pildă, problema tuturor exproprierilor, cum spune domnul Șova?
Nu demult, domnul Liviu Dragnea punea un pariu. Știm acum că Guvernul primise deja de o săptămână o scrisoare de avertisment a comisarului european Corina Crețu – dacă nu se mișcă mai repede, Ministerul Transporturilor va pierde din banii pentru autostrăzi. Totuși, liderul PSD era optimist. „Până în 2020 eu zic că facem cel puțin 150 de kilometri de autostradă”, spunea Liviu Dragnea pe 7 mai.
Coborâm din Bulevardul Kiseleff, de la sediul PSD, în realitate. Pe șantierele austostrăzilor din România vântul se aude mai bine decât orice buldozer. Iar în bibliorafturile de la Minister situația se confirmă. Înaintăm cu 2 kilometri de autostradă pe lună.
Avem 22 de șantiere deschise, dar se lucrează pe numai zece. Adunați metru cu metru, de la începutul anului și până acum se fac abia 8 kilometri de autostradă duși mai departe. Niciun tronson nu a mai fost deschis circulației de mai bine de un an. Nouă kilometri sunt gata de anul trecut, dar se opresc în râul Someș. Podul – evident – lipsește.
La Comunicații, ministrul Lucian Șova vorbea anul trecut de autostrăzi virtuale. Mutat la Transporturi, vorbește acum de un stat care și-ar fi ridicat brusc toate barierele din calea constructorilor. Doar șantierele rămân pe loc.
Întârzierile din trecut, cauzate de exproprieri blocate, de pildă, sunt acum amintire, spune ministrul. Monitorizările lunare ale Companiei Naționale de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră, făcute de consultați privați, arată încă că suntem încă departe de imaginea statului care nu le mai pune constructorilor niciun fel de piedici.
E adevărat, în ultimele trei luni, prin Guvern au trecut 10 hotărâri de despăgubire a proprietarilor ale căror terenuri și case stau în calea autostrăzilor în România. Printre ei, George Becali. Doar că problema exproprierilor nu e rezolvată. Cel puțin un caz a rămas să ilustreze complicitatea statului pus pe treabă cu propria-i neputință. O proprietate pentru care s-a decis greșit despăgubirea blochează una dintre puținele autostrăzi care merge înainte – Sebeș-Turda. O casă de lângă Alba Iulia în locul căreia constructorul ar fi pus deja piciorul unui pod dacă primăria ar fi știut cui aparține, iar Guvernul nu și-ar fi greșit hotărârea.
Cât despre celelelalte situații, a începe exproprierea nu e totuna cu a demola a doua zi casa care ține șantierul blocat, cum sugerează ministrul. În plus, birocrația statului ține încă pe loc 6 tronsoane de autostradă care nu au încă autorizații de construire sau acorduri de mediu și altele 5 în care companii de stat sau autorități locale pun piedici la mutarea utilităților.
În plus, restanțele constructorilor pe care le reclamă ministrul pot fi penalizate. Cu condiția ca cineva din CNAIR să verifice pe teren să verifice și apoi să își asume decizia.
Cât timp pierdem bani, facem planuri. Oficial, Ministerul Transporturilor se pregătește să deschidă 60 de kilometri de autostradă la jumătatea anului. Până atunci, constatăm că afirmația ministrului Lucian Șova că barierele pe care statul le-a pus în trecut în construirea autostrăzilor au dispărut între timp este FALSĂ.