Guvernul promite că prețul carburanților la pompă va scădea cu 50 de bani, iar jumătate din această sumă va fi decontată de stat. Taxele pe care le încasează statul au o pondere de circa 40% în litrul de carburant. Dacă vrei să reduci povara care apasă asupra consumatorilor, atunci reduci TVA-ul explică la Europa FM consultantul Valentin Ionescu.
„La 8,5 lei pe litru înseamnă 3,50 de lei pe care statul îi încasează la un litru de benzină. Statul nu se poate dispensa de această sumă pentru că are cheltuieli foarte mari și știe că lumea cumpără. Povara fiscală este suportată de cumpărător. Și această povară crește pe măsură ce inflația este mai mare. Deci eficiența unei măsuri ar fi pe TVA. Problema asta cu compensarea este făcută astfel încât statul să nu piardă bani. Nu este niciun fel de compensare până la urmă”, a explicat Valentin Ionescu.
Primul partid care a criticat măsura Guvernului este PSD, care consideră că plafonarea prețului sau limitarea adaosului commercial erau măsuri mai bune.
Din opoziție, USR susține că măsura compensării nu va aduce bani mai mulți în buzunarul consumatorului. Cel care câștigă cel mai mult din creșterea prețului carburanților este statul, spune consultantul Valentin Ionescu.
„Astea sunt niște măsuri socialiste care, până la urmă, poate să ducă la o penurie sau falimentare a benzinăriilor private. Atenție, nu mă refer la lanțurile mari. Această culpabilizare colectivă a benzinăriilor este o gravă eroare pentru că, de fapt, sursa este la modul în care statul stabilește taxele și impozitele”, a mai spus Valentin Ionescu.
Sursa foto: Shutterstock