Ministerul Educației organizează marți ultima mare dezbatere publică pe tema noilor legi ale Educației, cu o zi înainte de încheierea consultării celor interesați. Este vorba despre două legi, una care se referă la învățământul preuniversitar-creșă-liceu, și cealaltă care se referă la educația universitară.
Proiectele de lege, scrise de Ministerul Educației, pe scheletul proiectului România Educată, lansat în 2016 de președintele Klaus Iohannis, au fost criticate dur de societatea civilă, inclusiv de studenți și elevi.
De exemplu, studenții din ANOSR au reclamat că proiectul de lege a învățământului superior este unul „de formă”, iar amendamentele asociațiilor studențești au fost respinse de Ministerul Educației.
Luni, la Constanța, reprezentanții elevilor nu au fost lăsați să participe la consultarea organizată de Inspectoratul Școlar Județean.
Președinta Asociației Elevilor din Constanța, Ariana Dudună, a spus dimineață, în Deșteptarea, că proiectul de lege privind învățământul preuniversitar este unul extrem de slab care nu are nicio viziune pentru educația obligatorie:
„Nu aduce reforma pe care ne-o dorim în educația din România și nu este capabilă să se diferențieze față de legea actuală suficient de mult încât să putem vedea un progres. Mai mult, avem anumite capitole, anumite părți unde vedem un regres, de exemplu la reforma inspectoratelor, formarea lor în niște direcții,. Aceste direcții vor fi profund politizate tocmai pentru că în această lege se prevede că contractul directorului direcției este făcut cu ministrul pe durata mandatului ministrului. Asta înseamnă că la fiecare schimbare de ministru, explicit de această dată, toți directorii direcțiilor din țară vor fi schimbați.”
Cea mai controversată propunere privește colegiile naționale care își vor organiza propria admitere, după examenul de evaluare națională. Schimbarea a fost convenită cu sindicatele din educație, ministrul Sorin Cîmpeanu spunând că doar așa poate fi susținută performanța. Elevii contestă ideea:
„Nu am văzut niciun argument coerent care să susțină nicio admitere separată de evaluarea națională (…). Am văzut că Ministerul Educației ne propune să le dublăm în loc să încercăm să le limităm rolul. În această lege a educației nici măcar nu sunt definite colegiile naționale, deci noua lege a Educației le dă un statul special, anumite drepturi suplimentare unor structuri pe care nici măcar nu le definește.”
În ceea ce privește educația universitară, site-ul Edupedu, jurnalista Emilia Șercan și nu numai au avertizat că Ministerul Educației propune acum o reformă care îi va proteja pe plagiatori.
Recent, președintele Kaus Iohannis a atras atenția că legile Educației trebuie să reflecte opinia largă a celor implicați. După încheierea consultării publice, proiectele de lege privind reforma Educației vor merge la Parlament.
Foto: Shutterstock