Traficul îngreunat este o problemă cu care se confruntă fiecare șofer în marile orașe ale României. Ce soluții ar putea să decongestioneze traficul? Străzi mai mari, semafoare inteligente, mai puține mașini? Într-o intervenție telefonică la emisiunea „România în Direct” la Europa FM – cu Cătălin Striblea – Ionuț Ciurea, director al Asociației Pro Infrastructură, spune că traficul este „o problemă complexă”, pentru care, deocamdată, „nu avem panaceu”. Traficul din municipiul București ar putea fi îmbunătățit cu multă „voință politică” și „foarte mulți bani”, este de părere Ionuț Ciurea. Una dintre soluții ar fi construirea cât mai multor linii de tramvai, mai spune directorul Pro Infrastructură.
Întâi trebuie să facem coloana vertebrală. Să facem cât mai mult metrou și cât mai multă șină în București, pe zone cât mai întinse, pe zone delimitate, complet delimitate de restul traficului de suprafață.
Ionuț Ciurea: „Traficul din București n-are cum să se îmbunătățească fără foarte multă voință politică și fără foarte mulți bani”
Cătălin Striblea: Orașe diferite, soluții diferite. Dacă ar fi să aveți un pachet de soluții minime, dincolo de ce au spus ascultătorii noștri, ce ne puteți spune dumneavoastră? De unde ar trebui să pornim?
Ionuț Ciurea: „E greu să faci în doi, trei, patru cinci ani, hai într-un mandat al celui mai bun primar care ar putea să vină în Capitală să faci ce nu s-a făcut în 30 de ani. Capitala funcționează într-un fel sau altul pe infrastructura ceaușistă. Nici nu mai vorbesc de infrastructura de pe lângă Capitală. Abia de vreun an, doi am început, ne chinuim cu acest DNcv cu această centură, dar doar așa, mai mult ne-am făcut că rezălvăm ceva. Traficul din București, dacă ne uităm pe statistici, n-are cum să se îmbunătățească fără foarte multă voință politică, în primul rând și fără foarte mulți bani.
Avem o capitală foarte mare. Este a șaptea capitală din UE și este al optulea oraș din Uniune. Doar Hamburgul este înainte, care nu e capitală. Iar în rest, nu doar că Bucureștiul este foarte mare, foarte populat, este cel mai dens oraș din primele 8. Și chiar din primele 9. Pe locul 9 este Budapesta”.
Ionuț Ciurea: Coloana vertebrală a transportului din București este transportul de mare capacitate pe șine
Cătălin Striblea: OK, asta înseamnă că am construit.
Ionuț Ciurea: „Bucureștiul este de două ori mai dens ca Varșovia, respectiv Budapesta. Trăim de două ori mai înghesuit decât polonezii și maghiarii în capitalele lor. Asta înseamnă că primul pas – coloana vertebrală dacă vreți – a transportului, nu public, a transportului în București este transportul de mare capacitate pe șine. Adică metroul, tramvaiul, delimitat, scos, față de cât spunea ascultătorul de mai devreme, spunea că alegem mașina pentru că și autobuzul înseamnă același trafic. Corect. Dacă facem transport pe șină de capacitate și băgăm pe sub pământ nu mai e același trafic. E alt trafic.
La fel, dacă delimităm linia de tramvai și o facem cum avem noi 41 și s-au mai făcut secțiuni pe linia lui 21, pe linia lui 31. 5-ul. Linia lui 5, care a intrat acum în reabilitare o să aibă măcar anumite secțiuni complet delimitate de traficul rutier. Atunci putem să avem o șansă. Nu înseamnă că ăsta e panaceul. Doar asta trebuie să facem. Asta e coloana vertebrală. Întâi trebuie să facem coloana vertebrală. Să facem cât mai mult metrou și cât mai multă șină în București, pe zone cât mai întinse, pe zone delimitate, complet delimitate de restul traficului de suprafață.
Ionuț Ciurea: Nu cred că este o soluție să alegem să îi pedepsim pe cei care aleg să meargă cu mașina
După aceea, pe lângă această coloană vertebrală, mai avem niște oase, niște coaste, să îi dăm o formă. Asta înseamnă trasee de suprafață făcute cu logică. Sincronizate cu transportul pe șină. Liniile de autobuz, de troleibuz. Transportul alternativ, să facem niște piste decente de bicicletă, de trotinetă, de ce vrem să mai facem, astfel încât să transportăm oamenii de pe coloana vertebrală între zonele lor finale – la capilare, dacă vreți să duc metafora asta până la capăt. Că omul nu are nevoie să se miște doar pe coloana vertebrală. Trebuie să fii un super norocos sau să ai mulți bani să îți iei o casă sau un apartament fix la metrou și să ai jobul fix la metrou. Și să mergi doar cu metroul.
Trebuie să mai facem câte un pasaj pe ici, pe colo, câte o pistă de biciclete pe ici, pe colo. Iarăși se spunea: domnule, e taxa asta de congestie și de poluare în Londra. Păi Londra are nu știu câte centuri. Are cea mai largă centură – M25 – centura de autostradă pe nu știu câte benzi. Are această taxă de congestie în centru, dar are și alternative la mașină. Dar chiar și acolo oamenii o să stea în mașină. Nu cred că este o soluție să interzicem sau să punem o taxă, o pedeapsă, să alegem să îi pedepsim pe cei care aleg să meargă cu mașina. Pentru că poate ai copil, poate ai o altă situație”.
Ionuț Ciurea: „Lumea se mișcă dezordonat, Bucureștiul, ca și multe alte orașe, s-a dezvoltat dezordonat”
Traficul este foarte impredictibil. Și noi, în București, ca și în toate orașele mari nu știm cum se mișcă lumea. Cât se mișcă, de unde până unde se mișcă. Nu ați observat că ieșiți din când în când cu mașina, la o oră când nu ar trebui să fie trafic… nu e nici sărbătoare, nu e nici urât afară, n-ar trebui să fie trafic. Și e un trafic oribil. Pentru că este foarte greu predictibil. Lumea se mișcă dezordonat, Bucureștiul, ca și multe alte orașe, s-a dezvoltat dezordonat, s-au făcut intrări de business-uri unde nu trebuiau să se facă. Oamenii s-au mutat la periferie și trebuie să ajungă de la periferie în centru și cu ce să ajungă, că metrou la periferie nu ai? Nici nu prea merită să faci metrou acolo, pentru că nu ai densitate. Problema este complexă, nu avem panaceu și nu putem să facem peste noapte ce nu am făcut în atâția ani. Trebuie să ne dăm seama care sunt problemele. Avem bucățele din puzzle, dar nu avem un puzzle complet”.
Ionuț Ciurea: „Problema în București este densitatea. Nu avem acel transport de masă, de mare capacitate, coordonat, sincronizat, gândit corect și cu material rulant”
Cătălin Striblea: Ca să lăsăm o concluzie. O să vină un primar, noul ori actualul, care va avea un mandat de patru ani. Deci, dacă e să reținem un lucru… acela este că trebuie să facă cât mai mult tramvai și cât mai mult metrou, care vine de la Guvern.
Ionuț Ciurea: „Cât mai mult transport de masă. Problema în București, v-am zis, este densitatea. Suntem mulți oameni care, la anumite ore din zi trebuie să ajungem repede dintr-un loc în altul. Și suntem unii peste alții. Suntem înghesuiți. Și nu avem acel transport de masă, de mare capacitate, coordonat, sincronizat, gândit corect și cu material rulant. Tramvaie noi, autobuze noi. S-au tot lăudat primari de-a lungul vremii: << am cumpărat 100 de tramvaie>>. Oameni buni, avem nevoie, pe lângă astea 100 – au venit undeva pe la 80 și ceva, mai avem câteva de recepționat – mai avem nevoie de câteva sute așa, la o singură strigare. Că sunt linii care au un tramvai la 15-20 de minute.
Cine Doamne iartă-mă – în afară de anumite categorii de populație, care sunt ok, nu înseamnă că sunt oameni de mâna a doua, așa-i tratăm, dar ei nu sunt. Că și pensionarii trebuie să ajungă, și alți oameni care nu au serviciu de la 9 la 17 trebuie să ajungă undeva, la medic, la serviciu și așa mai departe. Dacă le punem un tramvai la 20 de minute, pe bune, credeți că o să-l folosească? Nici nu mai vorbesc că nu e nou. Că e vai de mama lui. Dar îl punem rar. Și atunci ne trebuie câteva mii ca să avem nevoie de o rețea de autobuze și tramvaie decentă. Avem nevoie de mimim 500-600 de tramvaie noi, avem nevoie de câteva mii de autobuze. Ceea ce vedem acum e poate 20% din nevoi”.
Urmărește întreaga emisiune „România în Direct” aici:
Sursa foto: Shutterstock