Profesorul Dragoș Iliescu, director al Școlii Doctorale de Psihologie și Științele Educației, a fost invitatul lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM” de luni seara. Performanța în educație: de ce este necesară evaluarea în educație pentru monitorizarea evoluției sau stagnării? TIMSS 2023 – Studiului privind tendințele internaționale în matematică și științe – a fost publicat în decembrie 2023, iar rezultatele au arătat că „Performanța la matematică a elevilor români de clasa a IV-a depășește media internațională. În același timp, ponderea elevilor care ating pragul minim la clasa a VIII-a scade abrupt. Astfel, la finalul ciclului gimnazial, numărul elevilor aflați în zona analfabetismului funcțional crește considerabil – este de aproape trei ori mai mare decât cea a elevilor de clasa a IV-a. În plus, atât la clasa a IV-a, cât și la clasa a VIII-a, performanțele medii ale elevilor români sunt mai slabe la științe decât la matematică”, explica Asociația Pentru Valori în Educație – AVE Romania – privitor la rezultatele TIMSS 2023. Studiul TIMSS 2023 poate fi consultat aici.
Dragoș Iliescu: „Evaluările de a II-a, a IV-a și a VI-a – foarte puțin din potențialul lor e de fapt utilizat în sistem, ele ar putea să aibă impact asupra profesorilor, elevilor, școlilor”
Dragoș Iliescu: „Evaluările naționale de a II-a, a IV-a și a VI-a sunt practic fără miză și fără impact, aș zice, la felul în care se desfășoară acum. Evaluarea Națională de clasa a VIII-a este importantă pentru că este și admitere în liceu. Evaluările de a II-a, a IV-a și a VI-a – foarte puțin din potențialul lor e de fapt utilizat în sistem, ele ar putea să aibă impact asupra profesorilor, elevilor, școlilor, deci ar putea să stea la baza, să informeze și să monitorizeze intervenții. După știința mea nu se întâmplă acest lucru. Aș vedea în asta o oportunitate mai degrabă: uite încă un lucru în plus pe care îl putem face”.
Dragoș Iliescu: „Una din ipotezele puternice pe care le avansăm este că aici vedem de fapt, comparativ cu ultima dată când s-a dat TIMSS-ul în România, efectul acelui an suplimentar de școală”
Dragoș Iliescu: „Reforma curriculară – deși are un impact pozitiv în educație, de obicei nu are un impact foarte puternic. Cu excepția cazuerilor în care ai state în care curricula chiar era infectă, chiar era o prostie. Curricula pe care s-a lucrat în România nu era chiar atât de proastă nici înainte. Ai ceva mai bun în momentul acesta și probabil un efect este acolo.
Avem altă ipoteză cu care ne jucăm în acest moment și încercăm să facem această evaluare și să vedem și câți ani de școală au alte țări participante, pentru că una din ipotezele puternice pe care le avansăm este că aici vedem de fapt, comparativ cu ultima dată când s-a dat TIMSS-ul în România, efectul acelui an suplimentar de școală. Un an de școală nu-i de ici, de colo. Diferența dintre patru clase și cinci clase este mare”.
Cum ar trebui să predăm în gimnaziu în așa fel încât să creștem rezultatele testelor de evaluare?
Dragoș Iliescu: „Nu sunt specialist nici în metodică, nici în didactică. Ce pot să spun e că România a avut o relație foarte complicată cu aceste testări comparative internaționale. Se ajunsese la un moment dat, sub un anumit ministru, să se dorească să nu mai lase România să participe la aceste testări. Trstările acestea sunt teribil de importante, sunt critice. Generează date pe care nicio țară nu le poate colecta. Nu compari nivel, compari antecedente ale performanței. De ce le merge estonienilor așa bine? Ce au făcut ei, hai să facem și noi”.
Sursa foto: Shutterstock