La ediția din acest an, Festivalul Internațional de Film Transilvania le dedică animalelor o secțiune specială, denumită #Animal.
Potrivit organizatorilor, departe de a fi folosite doar pentru figurație în filme, animalele joacă un rol important în viziunile unor regizori.
Relația dintre om și animal, în cele mai variate forme ale ei, de la divinizare până la exploatare, va fi surprinsă în 10 filme propuse de directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov. Filmele concurează pentru premiul FIPRESCI (Federația Internațională a Criticilor de Film).
„Ideea unei cine-grădini zoologice la TIFF mi-a fost dată de filme recente în care animalele dețin roluri-cheie. White God, Of Horses and Men, Dog, The Lobster și Rams sunt doar câteva dintre ele. Ce m-a interesat în alcătuirea acestei secțiuni tradiționale, o veritabilă provocare dat fiind pariul tematic, au fost diversele reprezentări ale animalelor în noile filme de ficțiune și documentar. Într-unele, animalul e un declanșator sau revelator al poveștii (câinele din Family Film, albinele din Zero, vaca din Holy Cow! sau papagalul din Lost in Munich). În altele e protagonist în toată regula, ba chiar are șansa de a-și verbaliza gândurile, cum sunt bivolul din Lost and Beautiful sau vaca din Animal Politico. Uneori, e o oglindă care reflectă natura umană, cu distorsiunile, dar și asemănările de rigoare, cum sunt taurii din Neon Bull, câinele din Heart of a Dog sau elefantul din Tyke Elephant Outlaw. Cât despre relația dintre lup și protagonista din Wild, ea trebuie să fie văzută ca să fie crezută” spune Mihai Chirilov.
Neon Bull în regia lui Gabriel Mascaro, film recompensat cu Premiul Special al Juriului la Veneția 2015, este o introducere neconvențională în lumea spectacolelor de rodeo din Brazilia, în care regizorul se joacă cu ideea de masculinitate ce definește vechea tradiție a luptelor cu tauri.
Mitul şi legenda se întâlnesc cu realitatea în Lost and Beautiful. Filmul regizat Pietro Marcello pornește pe urmele unui fermier din Campania, sudul Italiei. Odată ce fermierul suferă un atac de cord în timpul filmărilor, un personaj mitic din commedia dell’arte, Pulcinella, intervine pentru a salva puiul de bivol părăsit de fermier.
Satira politică Lost in Munich (regizat de Petr Zelenka) se folosește de pretextul sosirii la Praga a unui papagal vorbitor francez ce a fost martor la „Trădarea de la Munich”, întâlnirea din 1938 în cadrul căreia Franța și Anglia au acceptat solicitările lui Adolf Hitler de a anexa părți din Cehoslovacia.
Animal Político, filmul de debut al regizorului brazilian Tião, spune o poveste absurdă despre criza de personalitate a unei vaci care pleacă într-o călătorie pentru a căuta sensul vieții. Holy Cow (regizat de Imam Hasanov) urmărește dificultățile pe care le înfruntă un fermier din Azerbaidjan, atunci când aduce o vacă europeană într-o comunitate condusă de tradiții seculare.
Wild (în regia lui Nicolette Krebitz), prezentat în premieră la Sundance 2016, este o parabolă feministă, în care o tânără se autodescoperă și se eliberează de constrângerile societății patriarhale în care este prinsă, în momentul în care întâlnește un lup cu care începe să se identifice. Family Film (regizor Olmo Omerzu), abordează original drama de familie, transformând câinele pierdut al familiei în firul de legătură al poveștii.
Laurie Anderson revine după 30 de ani cu un nou film, Heart of a Dog, un eseu personal dedicat câinelui său, Lolabelle, ce servește și ca meditație profundă și emoționantă asupra vieții și a morții.
Documentarul realizat de Susan Lambert și Stefan Moore (Blackfish), Tyke Elephant Outlaw, urmărește factorii umani care au determinat un elefant african să-și omoare dresorul în fața publicului îngrozit, în timpul unui spectacol de circ în Honolulu, din 1994.
Festivalul Internațional de Film Transilvania va avea loc în perioada 27 mai – 5 iunie 2016 la Cluj.