Confidenţialitate

Temele politice în școli. Ciprian Mihali: Un profesor slab are niște efecte de calamitate asupra elevilor. Sunt expuși acestor bombardamente cu profesori slab pregătiți, care ei înșiși pot să cadă sub seducții | VIDEO

Profesorul Ciprian Mihali a fost invitatul lui Marcel Bartic luni seară, 20 ianuarie, în emisiunea Academia Europa FM. Despre subiectul ediției – cum faci copiii să iubească democrația  și ce rol au profesorii în educarea elevilor pe teme politice – profesorul Ciprian Mihali afirmă că elevii sunt tot mai expuși unor „seducții dubioase”, întrucât în actualul sistem de învățământ românesc elevii nu învață cum arată o societate, cum e guvernată, ce înseamnă să fii cetățean într-o democrație sau care este diferența dintre un regim democratic și unul totalitar. Mai mult, Ciprian Mihali este de părere că un „profesor slab are niște efecte de calamitate asupra elevilor”. De asemenea, în școli lipsesc materii privind etica și materii care să îi pregătească pe elevi pentru intrarea în viața socială – „o carență foarte gravă a sistemului școlar românesc”, mai spune profesorul Ciprian Mihali.

Ciprian Mihali: Și la o extremă și la cealaltă, a reușitei și nereușitei școlare avem absența oricărei abilități cetățenești

Marcel Bartic: Să știți că întotdeauna am fost curios dacă nu cumva reținerea pe care o are în general sistemul de învățământ față de orice înseamnă educație politică nu e cumva o moștenire a vremurilor în care se făcea ideologie politică în școli și atunci om fi trecut de la o extremă la alta. Înainte de 1989, când era îndoctrinare de-a dreptul și acum am trecut în partea cealaltă, în care ne ferim să mai scoatem o vorbă pe subiectul acesta.

Ciprian Mihali: „Cred că a existat pur și simplu o inconștiență generalizată în privința educației cetățenești. Liceele s-au dus, mai ales cele de elită s-au dus atât de mult înspre hiper-specializările fie pe științe exacte, fie pe științe umane, încât, practic nu a mai rămas loc de educație cetățenească. Și din acest motiv noi putem să scoatem olimpici internaționali, noi putem să scoatem performeri ai sistemului în acea minoritate, după cum avem o rată de eșec uriașă, dar și la un capăt și la celălalt, și la o extremă și la cealaltă, a reușitei și nereușitei școlare avem absența oricărei abilități cetățenești. Copiii nu învață, din câte știu eu și aș fi bucuros să mă contrazică cineva, în clasa a IX-a, a X-a, a XI-a sau a XII-a cum arată o societate, cum e guvernată, ce înseamnă să fii cetățean într-o democrație. De ce democrația e diferită de un regim totalitar, care sunt binefacerile democrației. Și din acest motiv, evident că ei sunt complet ignoranți și sunt cu atât mai expuși la tot felul de seducții din acestea dubioase”.

Marcel Bartic: V-aș da totuși un exemplu că un soi de ceva în zona asta pare că se întâmplă. Pentru că uite, de pildă zilele trecute un domn profesor de religie de la Colegiul Național din Buzău, o școală foarte bună de altminteri, tocmai ce făcea apologia mișcării legionare și era chiar foarte convins de lucrul ăsta. Ulterior, când a fost întrebat cum de a ajuns el la concluzia că trebuie să le povestească asta copiilor în sala de clasă, într-o instituție publică, a spus că el are dreptul să o facă în virtutea autonomiei personale și a faptului că religia îi permite să abordeze ce subiect dorește domnia sa – de la interlopi până la oameni de știință. Și uite, dacă tot vorbeam noi de educație politică, și domnul poate să spună „Domnule, eu am făcut educație politică acolo”, mai ales că, iată, spune că „religia îi dă dreptul” să facă lucrul acesta.

Ciprian Mihali: „Rostul școlii este educația, iar educația trebuie făcută de profesori, nu de către preoți”

Ciprian Mihali:Sigur că îi dă. După modesta mea opinie, preoții nu au ce să caute în școli. Rostul preoților este să slujească în Biserică pentru credincioși și să se ocupe de treburile spirituale ale Bisericii și ale credincioșilor – fievcare cu credința lui, în deplină libertate garantată de Constituție și acceptată de toată lumea. Rostul școlii este altul. Rostul școlii este educația, iar educația trebuie făcută de profesori, nu de către preoți. Altfel, nu e nicio diferență între noi și Iran. Dacă se mai predă religie în școli, ea trebuie predată de profesori care cunosc și istoria religiilor, cunosc și diferitele culturi religioase, pot să facă o comparație între religii, între fenomenele spirituale. Din capul locului suntem pe un teren falsificat. Acel domn preot, care probabil în calitatea domniei sale de preot este cât se poate de respectabil, nu are ce să caute să predea la o clasă de elevi”.

Ciprian Mihali: „Un profesor slab are niște efecte de calamitate asupra elevilor”

Ciprian Mihali: „Vine apoi cealaltă problemă, care este problema acestui discurs. Da, vine pentru că profesorii sunt slab pregătiți în domeniul istoriei. Sunt slab pregătiți pe un parcurs pedagogic care trebuie să ne pună niște semne serioase de întrebare în privința formării profesorilor în facultăți. Ce învață viitorii profesori la cursurile de istorie, la acele module pedagogice și asta, sigur, până la urmă are niște efecte catastrofale în cascadă asupra elevilor, an de an. Un profesor slab are niște efecte de calamitate asupra elevilor. Elevii sunt expuși an de an acestor bombardamente cu profesori slab pregătiți și care ei înșiși pot să cadă la un moment dat sub seducții din acestea și, de fapt, să ofere manipulări fie pentru legionari, fie cu un discurs antisemit, fie cu un discurs pro-comunist,a nti-vaccinist, fie cu un discurs în favoarea unui candidat la Președinție. Toate sunt, iertați-mă, în raport cu procesul educațional, niște aberații și la limită sunt ilegalități”.

Ciprian Mihali: „Libertatea mea de exprimare poate să funcționeze până acolo unde ea încalcă libertatea celuilalt de exprimare”

Marcel Bartic: Eu am întâlnit și puncte de vedere care exprimă ideea asta că „da, domnule, dar așa cum voi aveți dreptul să vorbiți despre acceptarea diversității, tolernță, și noi avem dreptul să vorbim despre legionari, comuniști și așa mai departe, că este libertatea noastră de exprimare”, spun unele voci. Și atunci, pentru copii s-ar putea să fie un pic confuz. „Domnule, dar libertatea asta de exprimare chiar îți permite orice, oricum, oricât?”

Ciprian Mihali: Nu, nu-ți permite. Libertatea de exprimare are limite, orice libertate are limite. Toate libertășile pe care noi le avem garantate prin Constituție și garantate în cadrul unui egim democratic și în sânul familiei europene sunt libertăți care se însoțesc de un anumit număr de obligații și responsabilități. Libertatea mea de exprimare poate să funcționeze până acolo unde ea încalcă libertatea celuilalt de exprimare sau încalcă demnitatea celuilalt, încalcă recunoașterea sa socială sau unele dintre drepturile pe care le are. Nu există libertate de exprimare necondiționată”.

Ciprian Mihali: „Regimul legionar a fost condamnat definitiv. La fel cum regimul comunist este considerat ca fiind condamnat definitiv. E o convenție a societății noastre”

Ciprian Mihali: „Există clar un cadru legal care spune că apologia mișcărilor extremiste, a legionarismului, a fascismului sunt interzse în România. Domnul a spus că nu face apologie. Nu, ceea ce a spus acolo e apologie. Reevaluarea pozitivă a legionarismului nu este libertate de exprimare. Regimul legionar a fost condamnat definitiv. La fel cum regimul comunist este considerat ca fiind condamnat definitiv. E o convenție socială asta. E o convenție a societății noastre. Aceste regimuri au fost criminale, prin urmare nu avem de ce să facem reevaluări actuale ale lor”.

Ciprian Mihali: „Nu există cursul care să îi pregătească pentru intrarea în viața socială. Nici juridică și nu există nici un curs de etică în programa obligatorie”

Ciprian Mihali, către un ascultător Europa FM: „Vă dau dreptate în privința faptului că nu se face educație civică și politică în școală. Acel curs de cultură civică despre care vorbea domnul Bartic se face în clasa a VII-a. Este ultimul curs pe care copiii îl fac până când termină liceul, adică la 13 ani. E firesc ca ei să nu știe nimic până ajung la vârsta de vot, peste 5 sau 6 ani. Aici este o carență foarte gravă a sistemului școlar românesc, care nu pregătește adolescenții pentru intrarea în viața socială. Nu există cursul care să îi pregătească pentru intrarea în viața socială. Nici juridică și nu există nici un curs de etică în programa obligatorie. Să învețe despre valori, despre bine, rău, despre lucrurile cu care ei se confruntă și care îi obligă să ia decizii în viața lor personală ți în relațiile cu ceilalți”.

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Niveluri ridicate de poluare înregistrate în ultimele zile în București. Precizările ministrului Mediului | HARTĂ