Cel puţin 1.500 de persoane au avut nevoie de îngrijiri în urma accidentelor în timpul utilizării trotinetelor electrice, produse în Statele Unite de la sfârşitul anului 2017, când a început moda folosirii acestui mijloc de transport, relatează joi AFP, citând date furnizate de Consumer Reports, o asociaţie americană de protecţie a consumatorilor.
Sursa citată, care publică o revistă despre problemele consumatorilor, precizează că aceste cifre, bazate pe statisticile oferite de spitale şi servicii ale poliţiei nu sunt complete şi nu includ patru decese având legătură cu trotinetele electrice, despre care presa americană a informat.
După contactarea a 110 spitale şi cinci servicii de urgenţă din 47 de oraşe americane unde se pot închiria trotinete electrice produse de cel puţin unul din cei doi mari producători, Bird şi Lime, Consumer Reports a numărat 1.542 de cazuri care au necesitat îngrijiri de urgenţă ca urmare a rănilor produse în timpul utilizării trotinetelor electrice.
Trotinetele de închiriat cu ajutorul telefonului mobil au devenit o modalitate de transport foarte la modă în numeroase ţări.
Utilizarea lor vine însă la pachet cu pericole atât pentru cei care utilizează carosabilul cât şi pentru cei care merg pe trotuare. Conform sursei citate, rănile cele mai frecvente sunt traumatismele craniene, fracturi de nas sau de antebraţ.
Utilizatorii sunt încurajaţi de către companiile de încheiere să folosească căştile de protecţie, dar nu există un cadru legal obligatoriu.
In Spania, trotinetele electrice îi exasperează pe pietoni și pe șoferi
Trotinetele electrice introduse în 2017 în oraşele din Spania au revoluţionat mobilitatea urbană, exasperând în acelaşi timp pietonii şi conducătorii auto, relatează vineri AFP.
Pe străzile din Madrid, cele câteva sute de trotinete sunt puse la dispoziţie rezidenţilor de compania Lime – la care sunt acţionari Uber şi Alphabet, compania-mamă a gigantului Google.
Utilizatorii acestor dispozitive, pe care le deblochează folosind o aplicaţie de pe telefonul mobil, “nu respectă nimic. Este nevoie de reguli. Este o nebunie. Se pun în calea autobuzelor şi taxiurilor. Traversează prin faţa maşinilor”, spune cu indignare Fernando Sobrino, un şofer de taxi de 59 de ani.
Răspândirea acestui nou mijloc de transport a luat pe nepregătite marile oraşe spaniole.
La Madrid, unde exista o neclaritate juridică, municipalitatea a aprobat noi reglementări.
Circulaţia trotinetelor este interzisă pe trotuare şi în zonele pietonale, dar este permisă pe drumurile unde limita de viteză este de 30 km/h şi care, de acum înainte, vor reprezenta 80% dintre străzile oraşului.
La Barcelona, există deja reglementări care vizează circulaţia trotinetelor folosite de persoane fizice: este interzisă circulaţia acestora pe trotuare şi doar trotinetele mai puternice pot merge pe străzi.
Ce prevede legislația din România?
Potrivit Poliției Române, trotinetele propulsate cu ajutorul unui motor s-ar incadra la categoria mopede, insa trotinetele propulsate prin forta musculara NU sunt reglementate (dar se lucreaza la modificarea legislatiei).
Potrivit IGPR, art. 6 pct. 21 din OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prevede că mopedul este definit ca fiind autovehiculul, cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depășeste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric.
În aceste condiții, cel care merge cu acest vehicul e obligat sa aiba permisul de conducere valabil pentru categoria AM.
De asemenea, proprietarii de vehicule sau detinatorii mandatati ai acestora sunt obligati sa le inmatriculeze sau sa le inregistreze, dupa caz, inainte de a le pune in circulatie.
Situatia este alta cand vine vorba de trotineta propulsata prin forta musculara.
Legislatia rutiera in vigoare nu cuprinde norme care sa reglementeze circulatia acestor trotinete, context in care “Directia Rutiera are in vedere ca in cadrul modificarilor viitoare ale legislatiei rutiere sa extinda domeniul de aplicabilitate si asupra acestor dispozitive”.