În România, mai puțin de 1% dintre transporturile de lemn sunt verificate la ieșirea din pădure, atrage atenția organizația WWF România.
Aceasta a monitorizat video, timp de 3 săptămâni, din 3 locuri diferite, transporturile de lemn la ieșirea din pădure și a constatat că se fură din pădurile României, chiar și atunci când există un aviz pentru materialul lemnos.
Puținele controale pe care le fac autoritățile în privința transportului de lemn se rezumă, de regulă, la un singur aspect: există sau nu aviz de însoțire a materialului lemnos, fără a se verifica și cantitățile transportate sau tipul de lemn – susțin reprezentanții organizației WWF România.
Timp de 21 de zile consecutiv, în perioada noiembrie-decembrie, ei au monitorizat, cu ajutorul unor camere video amplasate în 3 locuri diferite, la ieșirea din păduri cum se face transportul de lemne.
Din peste 150 de transporturi monitorizate, 16% nu aveau aviz, iar în cazul celor cu aviz, s-a constatat o supraîncărcare a camioanelor cu lemn sau efectuarea mai multor transporturi, în baza aceluiași aviz – spune Șerban Niculescu, expert forestier la WWF România.
Acest mod de operare este specific utilizatorilor SUMAL. 26% dintre aceste transporturi prezentau supraîncărcări flagrante.
Cele mai multe transporturi de lemn au loc, de regulă, după ce se încheie programul de lucru al autorităților care se ocupă de controale – mai spune Șerban Niculescu.
Aceste transporturi neconforme au loc cu precădere în intervalul 16-18, practic la sfârșitul sau în afara programului obișnuit al structurilor cu atribuții de pază și control. Aproape 70% dintre aceste transporturi neconforme se realizează în afara acestui program obișnuit de lucru.
WWF România consideră că exploatările ilegale de lemn pot fi prevenite dacă se vor face controale la prima plasare pe piață a lemnului și dacă legislația va fi modificată astfel încât să existe amenzi mai mari pentru transporturile ilegale de lemn.