Un raport întocmit de RetailZoom dezvăluie un avans spectaculos al comerțului în a treia săptămână de epidemie în România.
Analiza a urmărit evoluția valorică a vânzărilor în perioada 9-15 martie, a 11-a săptămână a anului 2020, prin comparație cu cea din 2019.
Potrivit analizei, s-au înregistrat creșteri spectaculoase, depășind sau rivalizând efectiv cu vânzările săptămânilor anterioare sărbătorilor de Paște sau de Crăciun din 2019.
Autorii studiului remarcă reacția rapidă a românilor la impunerea de restricții prin declararea stării de urgență națională. Aproape o treime dintre categoriile de produse monitorizate au înregistrat creșteri de peste 100% în perioada monitorizată.
În același timp, stocurile din magazine s-au epuizat pentru anumite produse pe fondul unei cereri fără precedent.
Topul de 25 categorii alimentare care au contribuit cel mai mult la creșterea de 75% a sectorului alimentar este reprezentat de ingrediente de bază pentru pregătirea meselor, în principal carne și mezeluri, ulei, brânză, apă, fructe și legume, conserve și produse de băcănie. Pe lângă acestea, însă, alte categorii au înregistrat minim +300% creștere, anume conservele de carne (+625%), alcoolul pur (+418%) si drojdia (+366%).
Produsele de igienă personală au înregistrat un salt al vânzărilor în prima săptămâna a restrictiilor generate de începutul epidemiei coronavirus în România.
Hârtia igienică si săpunul au înregistrat vânzări uriașe, contribuind cel mai mult la creșterea efectivă a vânzărilor de produse dedicate îngrijirii personale, în timp ce servețelele umede au devenit produsul campion al creșterilor vânzărilor de aproape 8 ori față de aceeași perioadă a anului trecut.
Produsele de înfrumusețare au înregistrat scăderi, în special pentru machiaj, ojă, parfum.
Produsele dedicate curățeniei au înregistrat o dublare a vânzărilor, producând un vârf al achizițiilor față de toate celelalte perioade ale anului. Cu doar câteva excepții, toate categoriile au vânzări de peste 75% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Autorii studiului remarcă faptul că 29% dintre categoriile monitorizate au inregistrat creșteri de peste 100% vs 2019, 2/3 dintre acestea fiind categorii de produse alimentare.
Coșul de cumpărături în această perioadă a fost compus preponderent dintr-un mix de categorii de stocare, ce au contribuit cel mai mult la cresterea generală.
Între toate tipurile de produse, cea mai mare creștere au înregistrat-o produsele de îngrijire personală (+113%) urmate de cele de curățenie sau de îngrijire a casei (+100%), și de cele alimentare (75%).
Pentru toate aceste grupe de produse creșterile sunt fără precedent față de nivelul obișnuit al unei săptămâni, rivalizând cu vânzările premergătoare Paștelui sau Crăciunului.
Creșterea vânzărilor pentru produsele alimentare a concurat, spre exemplu, cu perioada vânzărilor de Paște din 2019. Spre exemplu, cumpărăturile de produse de băcănie au atins în această săptămână de două ori și mai bine (+110%) valoarea înregistrată anul trecut de Paște, în săptămâna ce a precedat sărbătoarea pascală.
Prețurile nu au înregistrat o creștere la nivel general, ci doar pentru anumite categorii de produse, determinate în principal de unele dintre articolele listate. Este posibil, însă, ca aceste creșteri de preț să fie vizibile începând din a doua parte a lunii martie.
Un comportament observat este acela al tranziției cumpărătorilor către ambalaje mai mari ce sunt, în mod evident, mai scumpe sau către produsele ieftine.