În România, un tânăr din 10 recunoaște că nu înțelege conținutul știrilor. O treime dintre tineri evită știrile pe motiv că au un efect negativ asupra stării lor de spirit și alți 30% spun că sunt prea multe știri despre politică și coronavirus. Sunt câteva dintre concluziile celui mai mare studiu de audiență a publicurilor digitale realizat la nivel internațional.
Spre deosebire de cei cu vârsta peste 35 de ani, care urmăresc știrile pentru că simt că e de datoria lor să fie informați, tinerii cu vârsta între 18 și 34 de ani caută în primul rând ceva distractiv, reiese din studiul Digital News Report realizat de Institutul Reuters în 46 de țări ale lumii, inclusiv în România.
Unul din 10 tineri din țara noastră nu înțelege știrile și așa a ajuns să le evite, spune Raluca Radu, profesor în cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării și coordonatoare a studiului realizat în țara noastră:
„Tinerii urmăresc știrile pentru că ar vrea să consume ceva distractiv și, din motive sociale, au nevoie de un subiect de discuție cu prietenii lor. Spun că e prea multă politică, sunt prea multe știri despre Covid. Unu din 10 tineri, persoane sub 35 de ani, spun că nu înțeleg știrile, ceea ce pe termen lung este foarte periculos. Dacă nu înțelegi știrile nu o să urmărești știrile, ei o să creasă în vârstă, ei o să fie publicul principal al redacțiilor iar redacțiile trebuie să facă un efort să dea o informație cu context.”
Când vine vorba despre sursele de informare pentru tineri, pe primul loc sunt rețelele de socializare precum Instagram și Tik Tok, unde divertismentul și influencerii joacă un rol important.
Antonia Matei, lector universitar la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București:
„Instagram a crescut dar o creștere foarte mare o are Tik Tok, 3% față de anul trecut. Cresc în continuare WhatsApp și Messenger, aceste aplicații închise de mesagerie, ceea ce este destul de îngrijorător pentru că acolo poți să transmiți orice informație, oricum, pentru că nimeni nu o poate verifica, nimeni nu o poate corecta.”
Pentru accesarea știrilor, peste 60 la sută dintre români folosesc smartphone-ul, dar sunt și persoane, mai puține, e adevărat, doar 2 la sută, care afirmă că se informează de pe smartwatch.
Foto: Unsplash / Daria Nepriakhina