Confidenţialitate

Studiu Reuters Institute: Europa FM, primul radio privat în clasamentul încrederii media din România

Europa FM conduce în clasamentul brandurilor de încredere, cu o cotă de încredere de 72%, alături de Pro TV (76%) şi Digi 24 (75%), potrivit studiului  Digital News Report realizat de Reuters Institute şi University of Oxford în 46 de ţări din toată lumea. Topul este completat de radioul şi televiziunea publice.

Europa FM este singurul radio privat din România inclus în studiul Digital News Report 2021.

”Redacțiile tuturor acestor branduri au încercat să mențină un ton moderat și o acoperire echilibrată a evoluțiilor COVID-19, chiar și în perioadele de breaking news –  făcând un tip de jurnalism care nu este neapărat practicat de toate redacțiile naționale.”

În acest an, încrederea în presă a crescut, în România, de la 38% la 42%. La nivel mondial, creșterea de încredere este chiar mai mare, de 6 puncte procentuale, ajungând la 44%.

Pentru prima dată, studiul include platformele de jurnalism independente care fac anchete de presă sau jurnalism explicativ. Potrivit sondajului realizat la începutul anului, brandurile Rise Project și Recorder au fost urmărite de 7%, respectiv de 10% din audiența digitală românească.

Prof. Raluca Radu (FJSC), coordonatorul echipei Digital News Report în România:

“Din fericire, publicul din România a arătat un interes real pentru jurnalism bazat pe date și pentru materiale de investigație, avertizorii de integritate din sistemul medical au avut încredere în redacțiile centrale și locale, iar jurnaliștii de știri și activiștii pentru drepturile cetățenești au pus presiune pe administrațiile locale și naționale pentru date corecte și complete și pentru explicații detaliate.”

”Primul material de investigație a apărut ca o postare pe Facebook a jurnalistului Victor Ilie, la o săptămână de la declararea stării de urgență. Era despre Spitalul Județean din Suceava și a avut 5.000 de redistribuiri. Toți acești factori i-au obligat pe reprezentanții instituțiilor publice să răspundă în fața cetățenilor și au blocat spectrul autoritarismului.”

Finlanda rămâne țara cu cel mai ridicat nivel de încredere generală (65%). Statele Unite ale Americii au cel mai mic nivel (29%), procent care reflectă alegerile dezbinate și consecințele uciderii lui George Floyd.

În același timp, încrederea în știrile din motoarele căutare și din rețelele de socializare a rămas în general stabilă (24%). Aceasta înseamnă că decalajul de încredere dintre știri în general și știrile găsite în agregatoare a crescut.

Studiul Digital News Report s-a desfășurat online și a cuprins 46 de piețe de media, cu un eșantion de 92.374 persoane. Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București (FJSC, UB) este, al cincilea an consecutiv, partenerul Institutului Reuters pentru Studierea Jurnalismului de la Universitatea din Oxford.

În România, eșantionul a fost de 2.010 persoane, cu o marjă de eroare de 2%.