Un studiu recent al Fundației World Vision România arată că 71% dintre elevi au fost martori sau victime ale violenței fie în drumul spre școală, fie în timpul pauzelor sau chiar în timpul orelor.
Datele sunt întărite de cel mai recent raport al Organizației Mondiale a Sănătății, care plasează România pe locul 3 în Europa în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul de bullying.
Acest fenomen se manifestă prin comportamente agresive verbale sau fizice asupra copiilor, cu intenția de a-i supăra, a-i intimida sau de a le provoca teamă. De cele mai multe ori agresorii sunt alți copii, de aceeași vârstă sau mai mari, iar cauzele sunt multiple.
Printre ele se numără chiar abuzurile din familie sau actele de violență la care aceștia sunt martori sau victime.
Climatul școlar este foarte important în dezvoltarea copiilor, care trebuie să se simtă în siguranță atât acasă, cât și la școală, pentru a putea crește sănătos.
„Pentru mine bullying-ul reprezintă un act de violență fizică, psihică sau verbală. Pentru cei mai mulți adolescenți școala este un mediu pentru descărcarea de frustrări.
Asemenea probleme apar și din cauza unui dezechilibru în familie. Familiile în care există violență sunt un mediu optim pentru formarea unui mic agresor.
O astfel de situație am întâlnit în școala mea atunci când doi colegi de clasă din medii total diferite au început o dispută din cauza jignirilor pe care și le adresau.
Din fericire, acest conflict nu a degenerat datorită intervenției colegilor și a domnilor profesori. Astfel de situații sunt din ce în ce mai des întâlnite în ziua de astăzi, iar acest lucru nu poate fi decât unul îngrijorător”, a declarat Mara, o elevă dintr-un sat din județul Vaslui.
O altă formă din ce în ce mai răspândită de bullying este cyberbullying-ul, care are loc prin intermediul canalelor digitale și poate avea efecte negative semnificative asupra victimelor din punct de vedere psihologic.
Agresorii care folosesc mediul digital intimidează, umilesc sau amenință, folosind mesaje, fotografii sau răspândirea unor zvonuri mincinoase.
Printr-o amplă campanie desfăşurată de Fundaţia World Vision România, peste 16.300 de copii cu vârste cuprinse între 2 și 18 ani din 42 de comunități rurale din județele Cluj, Iași, Vaslui și Ialomița vor învăţa cum să gestioneze fenomenele de bullying și cyberbullying.
Scopul campaniei „Dă cu love, nu cu hate” este acela de a-i face pe copii să înțeleagă gravitatea acestor fenomene și să știe cum să reacționeze dacă sunt puși în fața acestui tip de comportamente, fie că sunt victime sau doar martori ai agresiunii. Campania propune o serie de bune practici, cu scopul de a combate situațiile în care copiii au de suferit. „E important ca încă de la cele mai fragede vârste copiii să fie informați cu privire la existența fenomenelor de bullying și cyberbullying și să știe cum să se protejeze, dar și cum să evite să ajungă chiar ei agresorii.
În cadrul campaniei, alături de partenerii noștri, îi vom informa pe copii ce au de făcut în cazul în care trec prin prin astfel de experienţe ori sunt martori. De asemenea, vom avea sesiuni de informare şi pentru pentru părinți, pentru ca aceștia să știe cum își pot susține copiii, cum pot fi alături de ei, asigurându-se că dacă sunt supuși unor astfel de tratamente din partea colegilor vor ști cui să ceară ajutorul.”, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv al Fundaţiei World Vision România.
Până la finalul lunii martie, campania se va desfășura în 112 unități de învățământ din cele 42 de comunități rurale și va avea și o componentă creativă. Este vorba despre un concurs cu premii surpriză, menit să îi încurajeze pe copii să își exprime prin desen sentimentele legate de aceste două fenomene și să înțeleagă mai bine importanța comportamentelor pozitive față de cei din jurul lor. Gesturile de înțelegere și toleranță față de ceilalți pot preveni și combate comportamentele agresive și genera relații sănătoase de prietenie, colaborare și acceptare.
Partenerii Fundației World Vision România în campania „Dă cu love, nu cu hate” sunt Inspectorate Școlare și de Poliție Județene, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, dar și școlile partenere și copiii din Grupurile de Inițiativă Locală a Copiilor.