Cea de-a șasea ediție a raportului ”IKEA Life at Home”, studiul global desfășurat anual de IKEA, explorează conceptul de intimitate acasă. Potrivit datelor transmise Europa FM, deși 85% din populație privește intimitatea din spațiul locuit ca pe un drept, 1 din 4 persoane (23%) se îngrijorează cu privire la faptul că nevoile legate de acest aspect nu le sunt satisfăcute.
La nivel local, 91% dintre români consideră că intimitatea din propriul cămin reprezintă un drept.
În țara noastră, cercetarea a evidențiat faptul că 17% dintre români sunt îngrijorați din cauza lipsei de intimitate de acasă, principala barieră fiind reprezentată de nevoia de a-i îngriji pe ceilalți – 22% (27% la nivel global), urmată de diversele așteptări privind intimitatea de la ceilalți locatari ai casei – 19% și insuficiența timpului dedicat lor înșiși – 18%.
La nivel global, responabilitatea îngrijirii altora s-a clasat, de asemenea, ca principala barieră în calea intimității, în timp ce 1 din 5 persoane (20%) se confruntă cu perturbarea momentelor intime cauzată de zgomot sau diverse mirosuri din mediul exterior, iar 17% își pot auzi vecinii prin pereți.
Chiar dacă majoritatea oamenilor consideră că intimitatea este un drept, 12% din populația globală și 9% dintre români nu cred că au dreptul de a cere un moment de intimitate în propria casă. Odată cu dezvoltarea vieții urbane și creșterea numărului de persoane care își împart căminul cu altcineva pentru o perioadă mai îndelungată, 20% din populația globală și 16% dintre români se tem că persoanele alături de care locuiesc ar fi deranjați de rugămintea de a le acorda un moment de intimitate.
În majoritatea țărilor, cele mai multe persoane cer intimitate prin intermediul comunicării non-verbale, în detrimentul unei întrebări directe, însă România este o excepție: 18% dintre români folosesc doar semnale non-verbale, iar 20% solicită intimitate doar pe cale verbală. 86% dintre români consideră că o rugăminte directă este cea mai eficientă modalitate de a obține un moment de intimitate.
În țara noastră, 33% dintre persoane își semnalează nevoia de intimitate plecând într-o altă cameră, 26% lasă impresia că sunt ocupați cu diverse activități, 22% aleg să se refugieze într-un anumit spațiu, 20% bat apropouri, 19% își utilizează telefonul mobil sau alte dispozitive. Cu toate acestea, cercetarea demonstrează faptul că nimic nu este mai eficient decât o întrebare directă.
La nivel global, tinerii (23%) și persoanele cu copii mici (26%) întâmpină o oarecare dificultate în a solicita un moment de intimitate, în timp ce 90% dintre persoanele de peste 55 de ani se simt perfect confortabil când cer spațiu personal.
Intimitatea de acasă
Raportul IKEA Life at Home 2019 arată că 3 din 4 persoane la nivel global (76%) și 77% dintre români consideră că intimitatea este importantă în menținerea stării de bine. În momentele în care oamenii nu primesc intimitatea de care au nevoie, devin frustrați (56%) și anxioși (35%, crescând la 40% pentru persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani). În țara noastră, frustrarea are impact asupra a 60% dintre români, iar anxietatea afectează 31% dintre aceștia.
În schimb, atunci când intimitatea în propria casă este posibilă, majoritatea (la nivel global) se simt calmi (74%), satisfăcuți (57%) și veseli (42%). Impactul pozitiv asupra românilor care obțin momente de intimitate acasă arată aproximativ la fel: 75% se simt calmi, 57% se simt satisfăcuți și 54% se simt veseli.
„Intimitatea este vitală pentru starea noastră de bine, însă este din ce în ce mai dificil pentru prea multe persoane să o atingă. Acest fapt indică un impact îngrijorător asupra sănătății mentale și fizice, având în vedere că mulți oameni obțin cu greu odihna, concentrarea, apropierea și libertatea pe care numai intimitatea le poate asigura. Este evident că, în cele mai multe cazuri, propriile noastre case reprezintă cele mai intime spații, însă acestea trebuie să ofere mai mult pentru a deveni sanctuarele pe care le dorim.”, spune Marija Zornić, Strategy, Planning & Insights Manager IKEA South East
Intimitatea: impactul asupra relațiilor cu ceilalți și asupra dezvoltării personale
Având în vedere că mai mult de jumătate din populația globală (54%) și 64% dintre români consideră că intimitatea presupune acele momente în care putem fi noi înșine, nu este o surpriză că 71% dintre români (70% global) cred că intimitatea este importantă în contextul dezvoltării personale, iar 99% dintre români (și 97% global) își petrec momentele intime desfășurând activități specifice:
- 71% din populația globală și 77% dintre români spun că intimitatea este importantă în cazul în care dorim să ne concetrăm mai bine la locul de muncă, la teme sau în procesul de luare a deciziilor
- 52% din populația globală și 49% dintre români spun că intimitatea este importantă pentru momentele în care vrem să ne distrăm, spre exemplu pentru a cânta, dansa sau a ne juca.
- 47% din populația globală și 55% dintre români spun că preferă să doarmă în intimitatea propriului cămin – intimitatea joacă un rol important în procesul de recuperare, în momentele în care mintea și corpul nostru au nevoie de un somn bun sau de un moment de repaus, privind la televizor sau meditând
- 52% din populația globală și 54% dintre români spun că preferă să se relaxeze în intimitatea propriului cămin (printr-un moment de răsfăț, făcând yoga sau ascultând muzică).
Intimitatea este un cadou ce pare a fi incredibil de ușor de oferit, însă, spre deosebire de majoritatea obiectelor prezente pe lista de dorințe din preajma aniversărilor noastre, poate avea un impact semnificativ asupra bunăstării personale, în cazul în care nu avem parte deja de o doză echilibrată de intimitate. De fapt, 76% din populația globală caută intimitate pentru a îmbunătăți calitatea relațiilor cu alte persoane. În cazul românilor, procentul este de 73%.
Românii consideră că un spațiu de dimensiuni mai mari nu ar contribui atât de mult precum se presupune la obținerea intimității. 71% dintre aceștia susțin rezultatul global, în vreme ce doar 29% dintre români consideră că o casă mai spațioasă ar contribui la creșterea nivelului de intimitate.
Raportul din acest an, care a fost dezvoltat de Inka Group, a implicat peste 33.500 de persoane din 35 de țări. Cercetarea a fost realizată între lunile mai și august ale anului 2019.
Cercetarea calitativă a fost desfășurată în India, Olanda, Regatul Unit al Marii Britanii, Statele Unite ale Americii și China. Cercetarea cantitativă a fost întreprinsă în 35 de țări: Australia, Austria, Belgia, China, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Egipt, Estonia, Franța, Germania, Ungaria, India, Irlanda, Italia, Japonia, Letonia, Lituania, Malaezia, Olanda, Noua Zeelandă, Norvegia, Filipine, Portugalia, România, Federația Rusă, Serbia, Singapore, Slovacia, Suedia, Elveția, Tailanda, Emiratele Arabe Unite, Regatul Unit al Marii Britanii, Statele Unite ale Americii.
Chestionarul a fost aplicat la 33,500 persoane cu vârste de 18 și peste 18 ani și este reprezentativ la nivel național.