În declarația de presă făcută vineri seara, la ora 21, de la sediul STS, reprezentanții insituției au ținut să menționeze că o localizare precisă se poate face cu ajutorul aplicației care trebuie descărcate și instalate în telefon înainte de a apela la numărul unic de urgență 112.
Declarația vine în contextul tragediei de la Caracal. O adolescentă de 15 ani a sunat de trei ori la numărul pentru situații de urgență 112 ca să anunțe că a fost răpită.
Poliția și procurorii au intervenit la domiciliul suspectului din acest caz abia după 19 ore. Între STS și Poliție există acuze reciproce privind localizarea cu o marjă prea mare de eroare, aceasta fiind doar una dintre erorile grave care au condus la o tragedie.
”Există în derulare procedura de modernizare a infrastructurii Sistemului 112 utilizându-se finanțare din fonduri europene, unul dintre obiective fiind și îmbunătățirea facilităților de localizare la momentul apelului 112.
Până la implementarea noului proiect, cu scopul îmbunătățirii localizării, STS a dezvoltat și, începând cu data de 15 februarie, a lansat gratuit aplicația Apel 112, care permite transmiterea coordonatelor geografice ale terminalului mobil. De la momentul lansării și până în prezent, au fost recepționate un număr de 409 apeluri prin intermediul aplicației, acesta demonstrându-și utilitatea în toate aceste cazuri.
Acuratețea aplicației este de ordinul metrilor sau zecilor de metri.
Până astăzi s-au înregistrat 32.186 descărcări ale aplicației”, a transmis, vineri seara, un reprezentant al STS.
Declarația completă a reprezentanților STS:
Doresc să transmit, în primul rând, în numele întregului colectiv al Serviciului de Telecomunicații Speciale, condoleanțe familiilor pentru pierderea suferită. Vă asigurăm că, pentru bunul mers al anchetei, neclintit, punem la dispoziția organelor competente absolut toate documentele, înregistrările și materialele necesare pentru aflarea adevărului.
Doresc să vă informez că Serviciul de Telecomunicații Speciale a pus deja la dispoziția Parchetului de pe lângă Tribunalul Olt toate documentele și înregistrările solicitate pentru efectuarea cercetărilor în acest caz.
În conformitate cu OUG nr. 34/ 2008 aprobată prin Legea nr. 160/ 2008, STS operează centrele unice pentru apeluri de urgență cu personal propriu, 24 din 24.
Operatorii 112 ai STS transferă apelurile de urgență către dispecerii agențiilor de intervenție. Prin agenție de intervenție se înțelege: Ambulanță, SMURD, Poliție, Jandarmerie, alte servicii publice profesioniste sau voluntare, în funcție de urgența reclamată.
STS nu are atribuții sau responsabilități care privesc realizarea intervenției.
În cazul apelului 112 în discuție, cele 3 apeluri primite în Centrul Unic pentru Apeluri de Urgență Slatina au fost transferate către Dispeceratul Poliției Slatina, acestea având o durată de 45 de secunde, 2 minute 20 de secunde și 1 minut 38 de secunde.
Informația de localizare primară în cadrul 112 este reglementată de către ANCOM, prin decizia nr. 1023/2008 atât ca format, cât și conținut. Nu necesită nicio prelucrare suplimentară din partea STS, cu excepția afișării zonei transmisă de operator în aplicația 112.
În conformitate cu prevederile articolului 10 din OUG nr. 34 STS a procedat corect, fără nicio abatere, în spiritul și litera legii, îndeplinind următoarele atribuții:
– în data de 25 iulie am primit și înregistrat automat 3 apeluri de urgență care au fost localizate așa cum prevede ordonanța, pe cât a fost posibil;
– am transmis operativ cazul la Dispeceratul Poliției Slatina, transferul realizându-se conform indexului: lipsire de libertate;
– am înregistrat datele privind evoluția evenimentului;
– am centralizat, stocat și pus la dispoziția autorității competente, în speță Parchetului de pe lângă Tribunalul Olt, toate datele asociate acestui caz.
Garantăm că sunt respectate în permanență prevederile referitoare la protecția datele cu caracter personal și la funcționarea continuă a Serviciului 112. Față de referirile la localizarea defectuasă a apelului precizăm, încă o dată, că informațiile de localizare primară sunt primite în mod automat de la operatorul de telefonie mobilă, fiind afișate fără nicio prelucrare suplimentară în aplicația 112.
În cel de-al doilea comunicat de presă se poate observa că locul unde a fost găsită victima este la limita ariei de localizare primară, în cazul primului și celui de-al treilea apel, iar aria de localizare primară în cazul celui de al doilea apel este diferită, ca urmare a schimbării în mod automat a celulei operatorului de către terminalul telefonic al apelantului.
Totodată, dorim să vă comunicăm că STS, în calitate de administrator al SNUAU 112, a avut și are o preocupare constantă pentru modernizarea infrastructurii acestuia, cât și pentru îmbunătățirea localizării apelurilor provenite din rețelele mobile.
În acest sens, există în derulare procedura de modernizare a infrastructurii Sistemului 112 utilizându-se finanțare din fonduri europene, unul dintre obiective fiind și îmbunătățirea facilităților de localizare la momentul apelului 112.
Până la implementarea noului proiect, cu scopul îmbunătățirii localizării, STS a dezvoltat și, începând cu data de 15 februarie, a lansat gratuit aplicația Apel 112, care permite transmiterea coordonatelor geografice ale terminalului mobil. De la momentul lansării și până în prezent, au fost recepționate un număr de 409 apeluri prin intermediul aplicației, acesta demonstrându-și utilitatea în toate aceste cazuri.
Acuratețea aplicației este de ordinul metrilor sau zecilor de metri.
Până astăzi s-au înregistrat 32.186 descărcări ale aplicației.
Ancheta Parchetului de pe lângă Tribunalul Olt este în desfășurare și vă asigurăm că vom furniza toate detaliile despre acest caz pentru aflarea adevărului.