Astăzi le spunem bravo “Prietenilor Mocăniței”, mai mulți voluntari din Sibiu care lucrează să refacă linia și visează să repună în circulație mocănița de pe Valea Hârtibaciului.
În 1910, mocănița de pe Valea Hârtibaciului transporta oameni și mărfuri între Sighișoara și Sibiu. În 1970 mai funcționa doar între Agnita și Sibiu, dar era folosită doar pentru transport de sfeclă, lemn și animale. În 2001 a fost declarată închisă oficial, iar în 2007 s-a încercat lichidarea liniei și vânzarea la fier vechi. A fost momentul în care au reacționat „Prietenii Mocăniței”, care au reușit să treacă linia pe lista monumentelor istorice.
Cu toate acestea, din păcate, în 2008, cinci locomotive au fost tăiate și duse la fier vechi și doar două au fost salvate de voluntari.
Totul început în 2009, când în jurul asociației s-au strâns peste 100 de voluntari. Nu lucrează nici la CFR și nici în turism. „50% sunt programatori, adică șoareci de birou în timpul săptămânii. Restul economiști, chiar șoferi de camion, istorici, îl avem pe Radu, care e inginer de structură”, spune Mihai Blotor, unul dintre voluntari.
Claudia Pamfiloiu, un alt voluntar, de profesie economist, a fost să învețe cum se repară șinele în Marea Britanie, la traininguri.
Unii voluntarii au venit chiar din Germania, America sau Vietnam ca să schimbe o traversă, să cosească iarba de pe șine sau să vopsească un vagon. Multe dintre unelte și le improvizează singuri.
Anul trecut au reușit să obțină patru vagoane pe care le restaurează. Traseul micului tren dintre Sibiu și Agnita 72 de kilometri, iar până acum sunt gata 7 kilometri.