Noi întorsături în cazul licitației bunurilor care i-au aparținut lui George Enescu: la o săptămână de la licitația în care s-au vândut cele două obiecte – manuscrisul Operei Oedip și o vioară care i-ar fi aparținut compozitorului – Comisia Națională a Muzeelor și Colecțiilor decide că primul obiect este de TEZAUR, iar celălalt – poate fi încadrat la categoria FOND.
În concluzie, statul român, prin Ministerul Culturii, ar fi avut drept de preemțiune în cumpărarea celor două obiecte.
Într-o primă ședință pe această temă, Comisia Națională a Colecțiilor a stabilit că expertizele celor două obiecte sunt neconcludente și nelegale.
A cerut o expertiză suplimentară. Nu s-a făcut.
În concluzie, licitația a avut loc, iar obiectele au fost vândute.
La o săptămână, Comisia se întrunește din nou și decide că cele două obiecte sunt de patrimoniu. Manuscrisul Operei Oedip, pe care se află însemnările lui George Enescu, a fost catalogat în categoria TEZAUR, iar vioara – la categoria FOND.
Viorel Petac, vicepreședinte al Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor spune pentru Europa FM că , la prima întrunire, Comisia nu și-a propus să încadreze în vreo categorie de patrimoniu obiectele scoase la licitație, ci doar să analizeze expertizele făcute de experți independenți pentru Casa de licitații.
Ulterior, s-a făcut încadrarea obiectelor – spune Viorel Petac – pentru a nu expira termenul de 30 de zile în care Ministerul Culturii ar fi avut drept de preemțiune (întâietate la cumpărare).
Deliberarea a fost în baza experienței experților care fac parte din Comisie, în baza legislației existenței. Încadrarea în aceste categorii de patrimoniu le conferă și protecția legală necesară, în sensul că nu pot fi scoase din țară. Altfel, puteau fi scoase oricând – spune Viorel Petac.
Nu este, însă clar, de ce Comisia Națională a Muzeelor și Colecțiilor nu a încadrat cele două obiecte ca fiind de patrimoniu înainte ca licitația Casei Historic să aibă loc.
Contactat de Europa FM, președintele Comisiei, Ernest Oberländer-Târnoveanu, a refuzat să comenteze, spunând că treaba Comisiei este doar să ia o decizie, nu să o și comunice, cu atât mai puțin să o explice.
Explicații nu oferă nici Ministerul Culturii, care a făcut întotdeauna trimitere la Comisia Muzeelor. Numai că deciziile acestei comisii sunt doar consultative, potrivit legii.
Între timp, peste 6.000 de persoane, printre care personalități culturale de marcă, au semnat o petiție publică în sprijinul recuperării tuturor manuscriselor Enescu.
Mihai Şora, Andrei Pleşu, Mircea Cărtărescu, Gabriel Bebeşelea, Radu Vancu şi Eugen Ciurtin sunt printre inițiatorii petiției.
Eugen Ciurtin, istoric al religiilor:
Comisia se substituie oricărui alt expert și afirmă că filele Oedip sunt autentice, ceea ce este foarte probabil, dar este grav că afirmă că acea vioară este vioara lui enescu. Nu există nici o mărturie în această privință. De ce se teme Comisia națională a Muzeelor și Colecțiilor că acea vioară ar putea fi scoasă din țară? Acea vioară se vinde într-o licitație normală, în state civilizate, la un preț de o sută de ori mai mic? De ce validează Comisia includerea la acest preț a unui artefac care nu are, probabil, nici o legătură cu Enescu?
Ministerul Culturii nu comentează subiectul şi nu a făcut-o deloc, de când organizatorii Festivalului George Enescu au sesizat organele de anchetă că obiectele scoase de licitație ar putea fi de patrimoniu și că ele ar trebui să-și găsească locul într-un muzeu.
Mai mult, Ministerul Culturii nu a declarat niciodată că ar fi interesat de cumpărarea celor două obiecte, dacă se dovedește că ele ar fi de patrimoniu.