Curtea Constituțională a decis ieri că toate mandatele tehnice în care Justiția a folosit Serviciul Român de Informații sunt nelegale, și asta pentru că în Codul de Procedură Penală nu scrie clar că SRI se poate implica în susținerea Justiției. Scrie într-o decizie a CSAT, dar nu în codurile penale.
Potrivit deciziei CCR doar Parlamentul ar trebui să stabilească dacă SRI poate fi sau nu folosit de Justiție, de Parchetul General, de DIICOT și de DNA pentru adunarea unor probe.
Folosirea Serviciilor Secrete în Justiție nu are o lungă istorie după revoluție, de fapt abia de vreo cinci ani se poate vorbi de așa ceva, e drept asta și după ce Consiliul Suprem de Apărare a Țării a decis că lupta împotriva corupției este o prioritate strategică pentru că securitatea națională însăși este pusă în pericol de corupție.
În acest sens, tentative de a limita folosirea capacităților SRI de către Justiție au mai fost, dar, până acum au eșuat. De exemplu în toamna anului 2012, ministrul Justiției de atunci, Mona Pivniceru, a încercat să facă asta prin ordonanță de urgență. Ar fi avut fix același efect ca și acum. Compromiterea unor probe din unele dosare aflate în curs de judecare sau cercetare. Nu a reușit. Un an mai târziu, deputatul PSD Florin Iordache a introdus în Parlament un amendament cu același conținut. A eșuat și acela. Acum decizia Curții nu mai poate fi atacată de nimeni.
SRI e departe de ceea ce a fost Securitatea chiar dacă reputația sa a crescut în mod vizibil exact de când a început să predea Justiției, DNA-ului în special, ceea ce știa despre corupția la nivel înalt.
SRI ar trebui folosit de Justiție sau ar trebui lăsat cu spionii lui?
https://soundcloud.com/europafmromania/romania-in-direct-sri