Institutul de Științe ale Educației a publicat concluziile trase după aproape două luni de consultări publice privind variantele de plan cadru propuse pentru clasele de gimnaziu.
La chestionarele Institutului au răspuns peste 18 mii de persoane, cadre didactice și părinți. Cei mai mulți cred că numărul orelor de studiu la școală ar trebui reduse la cel mult 28.
Prima variantă de reformă propusă de Institutul de Științe ale Educației prevede ca elevii de clasa a V-a să studieze 23 de ore pe săptămână, iar numărul de ore de limba și literatura română și de biologie să fie redus. De asemenea, Istoria României să fie studiată în clasele a VII-a și a VIII-a, iar latina să fie scoasă la clasa a VIII-a.
În varianta a doua, specialiștii de la Ministerul Educației propun ca toți elevii de gimnaziu să aibă câte o oră de tehnologia informației și comunicare pe săptămână, accentul fiind pus pe științe și tehnologii.
Acest plan nu conține materia educație plastică la clasa a V-a și nici educație muzicală la clasa a VIII-a.
În schimb, religia este prezentă în trunchiul comun.
Și ultima variantă de modificare a planului cadru ar schimba actualul orar, pentru că accentul se pune pe competențele civice. Aici sunt păstrate orele de arte, educație fizică și consiliere.
Reprezentanții Institutului de Științe ale Educației spun că cele mai importante critici aduse variantelor puse în discuție menționează încărcarea prea mare a programului școlar, majoritatea recomandând un maxim de 25- 28 de ore/săptămână. ,,Elevii au ajuns să muncească chiar și câte 10 ore pe zi, mai mult decât un adult,,, este una dintre observații.
De asemenea, cei care au răspuns la chestionar reclamă și insuficiența sau chiar lipsa orelor de consiliere și orientare și a celor privind educația sexuală.