Majoritatea europenilor consideră că Uniunea Europeană ar trebui să aplice reguli mai stricte pentru reducerea emisiilor cauzate de mașini, potrivit unui sondaj realizat de Federația Europeană pentru Transport și Mediu (T&E), pe platforma YouGov și distribuit de Asociația 2Celsius.
76% dintre cele peste 8.000 de persoane din România, Germania, Franța, Italia, Spania, Polonia și Cehia, care au răspuns în cadrul sondajului, consideră că producătorii de mașini ar trebui să fie obligați legal să reducă emisiile de la mașinile noi cât de mult se poate tehnologic.
Totodată, 65% dintre respondenții care ar cumpăra o mașină nouă sunt dispuși să plătească până la 500 de euro în plus pentru un vehicul cu emisii mai mici.
La nivelul României peste 29.000 de oameni mor prematur, anual, din cauze asociate poluării, iar costurile sociale sunt cele mai mari din Uniunea Europeană: peste 1.800 euro/cap de locuitor/an la nivelul României şi 3.002 euro/cap de locuitor/an la nivelul Municipiului Bucureşti, acesta fiind cel mai mare cost calculat la nivelul Uniunii.
Comisia Europeană analizează o serie de noi propuneri pentru îmbunătățirea calității aerului prin reducerea emisiilor din trafic și estimează că industria auto va trebui să plătească între 100 și 500 EUR pe mașină pentru reducerea emisiilor. Totodată, industria auto avertizează că vehiculele mai curate vor atinge marjele de profit și fac presiuni pentru diminuarea țintelor de reducere a emisiilor.
„Industria auto susține că reducerea emisiilor unui vehicul este prea costisitoare, când, în realitate, va costa mai puțin decât o vopsire. Europenii doresc mașini mai curate și sunt dispuși și să plătească mai mult pentru asta”, susține Fabian Sperka, coordonator Transport & Environment (T&E).
Chiar dacă ar cumpăra o mașină second-hand, 50% dintre cei chestionați au spus că și-ar dori ca aceasta să îndeplinească o limită minimă legală de poluare, pe când doar 12% dintre aceștia nu sunt interesați de acest aspect.
Comisia Europeană este interesată de poluarea reală a mașinilor pe întreaga lor durată de viață. În prezent, mașinile noi sunt verificate doar în primii cinci ani, sau la 100.000 km, chiar dacă durata lor de viața este mult mai mare, în special în sudul, centrul și estul Europei.
Mai mult de trei sferturi dintre respondenți (77%) consideră că mașinile noi trebuie să respecte limite minime legale de poluare, indiferent de condițiile de trafic. Limitele actuale de poluare nu se aplică și călătoriile scurte în oraș, cu porniri și opriri frecvente, când motoarele emit mai multe emisii.
„Reducerea poluării aerului este o prioritate majoră în Pactul Verde al UE, iar emisiile din transport sunt o sursă majoră de poluare a aerului. Noul standard Euro 7 pentru mașini este atât posibil, cât și absolut necesar, ca pas intermediar în tranziția către un transport curat. Este cu atât mai important cu cât guvernanții români evită cu orice preț să ia măsuri eficiente pentru reducerea poluării din transportul rutier.”, declară Mihai Stoica, Director Executiv al Asociației 2Celsius.
În aprilie, Comisia Europeană urmează să propună noi reguli pentru standardul „Euro 7”, care va stabili limitele legale pentru aproximativ 100 de milioane de mașini pe benzină și diesel care vor fi vândute în Europa, începând cu 2025.