Confidenţialitate

SONDAJ Eurobarometru după alegerile europarlamentare: Situația economică, creșterea prețurilor și a costului vieții, printre principalele motive pentru care au votat românii în iunie 2024 | DOCUMENT | INFOGRAFIC

Parlamentul European a publicat sondajul Eurobarometru realizat după alegerile europarlamentare din iunie 2024. De ce au votat oamenii la alegerile europarlamentare din iunie 2024? Care este imaginea Parlamentului European și imaginea Uniunii Europene pentru cetățenii europeni? Care sunt beneficiile percepute ale statutului de membru al Uniunii Europene și cum văd europenii apartenența la Uniunea Europeană și care este evoluția preconizată a nivelului de trai din următorii 5 ani? Acestea sunt doar câteva întrebări pe care le urmărește sondajul Eurobarometru lansat de Parlamentul European pe 3 octombrie 2024.

42% dintre respondenți au votat la alegerile din iunie 2024 gândindu-se în principal la creșterea prețurilor și a costului vieții, iar 41% au votat fiind motivați de situația economică.

O treime dintre alegătorii din Uniunea Europeană – 34% – au fost motivați să meargă la vot de situația internațională, în timp ce 32% își motivează votul prin dorința de a apăra democrația și statul de drept.

La nivelul României, principalele subiecte care i-au motivat pe oameni să voteze au fost situația economică – 45% dintre respondenți; creșterea prețurilor și a costului vieții – 44%; protecţia socială, bunăstarea şi accesul la asistenţă medicală (32%, faţă de doar 24% media UE); situaţia internaţională (30%); democraţia şi statul de drept (27%); apărarea şi securitatea (27%, similar cu media UE de 28%).

Cei care nu au votat spun, de asemenea, că situația economică (36% media UE, 41% România) și costul vieții (46% identic media UE și România) i-ar fi putut motiva să participe la alegeri. În cazul respondenţilor din România, protecţia socială, bunăstarea şi accesul la asistenţă medicală reprezintă pentru 35% dintre aceştia un subiect care i-ar fi putut motiva să meargă la vot, urmat de apărare şi securitate (24%) şi situaţia internaţională (21%).

Roberta Metsola: „În următoarele săptămâni, vom examina noua Comisie Europeană pentru a ne asigura că aceasta va aborda aspectele care reprezintă o prioritate pentru cetățeni”

„În luna iunie, cetățenii din întreaga Europă și-au făcut auzită vocea, în condițiile în care am asistat la cea mai mare participare la alegerile pentru Parlamentul European din ultimii 30 de ani. Cetăţenii ne-au dat mandat să acționăm, să oferim răspunsuri și soluții benefice în viața lor de zi cu zi. Parlamentul îşi va onora promisiunile.

În următoarele săptămâni, vom examina noua Comisie Europeană pentru a ne asigura că aceasta va aborda aspectele care reprezintă o prioritate pentru cetățeni: costul vieții, starea economiei noastre, democrația, statul de drept, migrația și securitatea. Parlamentul European va continua să depună eforturi pentru ca vocea cetățenilor să conteze în UE”, este mesajul transmis de Roberta Metsola.

Principalele subiecte care îi încurajează pe cetățeni să voteze

 

Respondenții la studiu au fost întrebați care sunt principalele subiecte care i-au încurajat să voteze la alegerile europarlamentare din iunie 2024.

Uniunea Europeană

  • Creșterea prețurilor, costul vieții – 42%
  • Situația economică – 41%
  • Situația internațională – 34%
  • Democrația și statul de drept – 32%
  • Mediul și schimbările climatice – 28%

România

  • Creșterea prețurilor, costul vieții – 44%
  • Situația economică – 45%
  • Situația internațională – 30%
  • Democrația și statul de drept – 27%
  • Mediul și schimbările climatice – 18%

Imaginea Parlamentului European

 

Întrebați ce imagine le sugerează Parlamentul European, respondenții la studiu au răspuns astfel.

Uniunea Europeană

  • Pozitivă: 42% – total pozitivă;
  • Negativă: 18% – total negativă.

România

  • Pozitivă: 53% – total pozitivă;
  • Negativă: 11% – total negativă.

Imaginea Uniunii Europene

Întrebați ce imagine le sugerează Uniunea Europeană, respondenții la studiu au răspuns astfel.

Uniunea Europeană

  • Pozitivă: 48% – total pozitivă;
  • Negativă: 16% – total negativă.

România

  • Pozitivă: 52% – total pozitiv;
  • Negativă: 11% – total pozitiv.

Beneficiile percepute ale statutului de membru al Uniunii Europene

Întrebați dacă consideră că au beneficii de pe urma apaertenenței la Uniunea Europeană, respondenții au răspuns astfel.

Uniunea Europeană

  • Țara mea beneficiază: 70%;
  • Țara mea nu beneficiază: 24%.

România

  • Țara mea beneficiază: 70%;
  • Țara mea nu beneficiază: 26.

Importanța apartenenței la Uniunea Europeană

Întrebați cât de important este pentru ei că țara lor face parte din Uniunea Europeană, respondenții au răspuns astfel.

Uniunea Europeană

  • Foarte important: 67%.
  • Deloc important: 11%.

România

  • Foarte important: 68%.
  • Deloc important: 7%.

Evoluția preconizată a nivelului de trai în următorii cinci ani

Întrebați cum ar descrie nivelul lor de trai în următorii cinci ani, în ceea ce privește evoluția acestuia, respondenții au spus că:

Uniunea Europeană

  • Nivelul de trai nu se va schimba: 55%;
  • Nivelul de trai va scădea: 26%;
  • Nivelul de trai va crește: 16%.

România

  • Nivelul de trai nu se va schimba: 56%;
  • Nivelul de trai va scădea: 21%;
  • Nivelul de trai va crește: 20%.

Motive pentru a vota

Respondenții au fost întrebați care au fost principalele motive pentru care au mers la vot. Am făcut un top 5 al motivelor.

Întotdeauna votați

  • România: 35%
  • Uniunea Europeană: 46%

Aceasta este datoria de cetățean

  • România: 31%
  • Uniunea Europeană: 42%

Pentru a susține partidul politic, candidatul de care vă simțiți apropiat

  • România: 21%
  • Uniunea Europeană: 20%

Puteți schimba lucrurile votând la alegerile europene

  • România: 16%
  • Uniunea Europeană: 18%

Vă simțiți european, cetățean al Uniunii Europene

  • România: 13%
  • Uniunea Europeană: 18%

Sondaj Eurobarometru post-alegeri

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: 2025, declarat „Anul Copilului” în România. Deputat UDMR: Acest lucru nu rezolvă problemele reale. Avem nevoie de o aplecare mai bună asupra problemelor tinerilor din România | AUDIO