Cel mai mare obstacol pe care autoritățile îl au de depășit pentru a atinge pragul de vaccinări dorit este cel al comunicării, spune sociologul Gelu Duminică, la Piața Victoriei și dă un exemplu întâlnit recent într-o regiune din România:
„Săptămâna trecută am fost undeva în Secuime și am văzut billboard-uri mari cu vaccinarea, toate în limba română. Îmi aduceam aminte că, în campania electorală, politicienii care se băteau pentru voturile maghiarilor dădeau mesaje în limba maghiară și în mintea mea a fost un scurtcircuit, când vrei votul te adresezi în limba lui, când e vorba de o chestie sănătate publică și de solidaritate te adresezi în limba română. În acea zonă, 90% din populație vorbește ca primă limbă limba maghiară.”
Nu poți să comunici eficient un mesaj atât de important precum cel al eficienței vaccinării fără să ai o strategie bine definită, mai spune sociologul, la Europa FM:
„Trebuie să gândești tot felul de strategii de comunicare către mase, astfel încât masele să vină către tine. Actul de vaccinare e un act voluntar și atunci tu trebuie să trezești dorința de a se vaccina din partea cetățeanului. Nu știu daca la baza acestor strategii stă o analiză a diveristății din România și ce-l face pe cetățeanul X din zona X să vrea să se vaccineze.”
Tocmai de aceea sociologul Gelu Duminică este de părere că s-a atins potențialul maxim în ceea ce privește dorința românilor de a se vaccina anti-Covid, iar de aici încolo ține de autorități să-i convingă pe oameni să se imunizeze:
”Cred că în momentul de față se folosește mai degrabă urechismul, facem după ureche lucruri, deasemenea cred că toată strategia se bazează pe dorința românilor să plece în afară și să-și facă vacanța. (…) Cred că am ajuns la maximum de potențial pe care l-am avut în ceea ce privește dorința inițială, de acum dorința trebuie indusă și oamenii au nevoie de informații și de surse credibile.”
De ce s-a ajuns aici?
„Un an de zile s-a comunicat cu parul, un an de zile fața răului nu a fost arătată cu adevărat, decât în ultimele luni am început să văd imagini privind realitatea din ATI, dramele din familiile care au suferit din cauza acestui virus. (…) Un an de zile ne-a luat și încă nu avem o poziție fermă a Bisericii Ortodoxe. (…) Nu văd mari surse de a revigora chestia asta și de a face minuni decât dacă înțelegem că politicienii trebuie să se dea în spate și față să vină specialiștii, să vină preotul, să vine influencerii”, mai spune invitatul la Piața Victoriei.
Oamenii nu pot fi motivați altfel decât prin stimularea unei emoții, mai spune sociologul Gelu Duminică:
„Cel mai mare vehicul de motivare este emoția și atunci noi trebuie să mergem pe zona asta, în care să spunem nu vrei s-o faci pentru tine, nu vrei s-o faci pentru cel drag?(…) fac lucrul ăsta de 20 de ani în munca mea și văd că e greu începutul.”