Guvernul României cheamă societatea să dezbată prioritățile de care executivul ar trebui să țină cont în 2016.
Pe proiectul de buget prezentat se remarcă un efort de a majora investițiile în 2016, dar guvernul nu a reușit să găsească decât un supliment de mai puțin de un miliard de euro.
Sunt 37 de miliarde de lei ce vor fi cu totul alocați anul viitor pentru investiții, iar din această sumă doar 2,5 miliarde de lei vor ajunge în programul de dezvoltare a infrastructurii rutiere, adică, mai pe românește spus, la autostrăzi.
Este o suplimentare, dar este o suplimentare de numai 400 de milioane de lei și, de fapt surpriza este destul de neplăcută căci cel puțin două proiecte mari, deja începute, au alocate pentru anul viitor mai puțin bani decât ar fi fost necesar. Este vorba de autostrada Lugoj Deva și de Sebeş-Turda, ultima trebuia chiar terminată anul viitor.
S-au găsit totuși bani pentru cei trei kilometri ce lipsesc din autostrada București-Ploiești, dar și pentru prelungirea unor tronsoane din Autostrada Transilvania.
Din raţiuni ce ţin de competenţele limitate ale DNA-ului, aproape că s-a dublat numărul investiţiilor făcute din bugetele locale. În 2012 erau aproximativ 2500 de proiecte locale începute şi neterminate, în anul electoral 2014 au mai apărut 1000 de proiecte, pentru ca azi să avem cam 4000 de proiecte locale, micuţe, începute şi neterminate.
Acestea sunt doar investiţiile aprobate din bani de la buget, NU cele europene. Că la alea europene nu putem fura banii. Iar la alea de la buget, cu cât le spargem în mai multe şi mai mici, cu atât diminuăm sumele aşa încât să nu ne înhaţe DNA-ul.
Cred că un mai bun cunoscător al vieţii politice decât sunt eu, ar putea corela cele 1000 de proiecte locale noi din anul 2014 şi cu ordonanţa privind marea fugă a primarilor către PSD. S-ar putea ca aceasta să fi fost momeala.
Sunt cel mai des investiţii care ar trebui să aducă satele României în epoca modernă, nu judec utilitatea lor, deşi ştiu sigur că mai des decât criteriile de utilitate, la aprobarea acestor investiţii s-au aplicat criteriile de carnet de partid.
Eu mă uit însă pe cifrele generale ale bugetelor locale şi vă spun că între 2012 şi 2015, investiţiile făcute prin bugetele locale au consumat între opt şi zece miliarde de lei pe an.
Pe investiţii naţionale folosim bani europeni, că oricum nu-i putem fura şi riscăm să ne ia şi DNA-ul dacă facem şpăgi, pe proiecte locale, decide cine are ministerul Administraţiei. Și, de facto, din 2012 şi până săptămâna trecută, formal şi informal ministrul Administraţiei a fost în permanenţă Liviu Dragnea.
Acum e Vasile Dâncu şi, ca să răspund la provocarea lansată societăţii civile de către prim-ministrul Dacian Cioloş, cred că cifrele pe care vi le-am dat sugerează clar… domnul Cioloş, întrebaţi-l pe domnul Dâncu de banii pentru autostrăzi. Că-s pe acolo.
https://soundcloud.com/europafmromania/romania-in-direct-scoli-sau-autostrazi-08-decembrie-2015