Confidenţialitate

Scandalul de la Opera Națională: ”Baletul român își pierde vedetele”, scrie New York Times

Scandalul de la Opera Naţională Bucureşti a ajuns și în presa internaţională. ”Compania română de balet îşi pierde vedetele”, scrie The New York Times.

”Nucleul dur o face pe Cojocaru să plângă” şi ”Tulburările de la ONB sunt pe cale să stimuleze şovinismul românesc”, scriu și alte site-uri specializate în balet, precum slippedisc.com şi classissima.com.

”Nelinişti generate de chestiuni administrative, o eliminare proeminentă de pe site-ul Operei Naţionale Bucureşti şi întrebări despre funcţia de director artistic au costat Compania naţională de balet din România, care şi-a pierdut cele mai mari vedete: Johan Kobborg şi Alina Cojocaru”, scriu jurnaliștii americani în New York Times.

Amintim, Johan Kobborg a demisionat, marţi, din funcţia de director artistic, iar logodnica lui, celebra balerină Alina Cojocaru, a anunţat că nu va dansa în mandatul actualei conduceri.

Astfel, plecările celor doi artiști renumiți în toată lumea vin după o perioadă în care reputaţia Operei Naționale a început să crească pe plan internaţional, sub coordonarea lui Johann Kobborg, fost balerin principal la Baletul Regal Danez şi Baletul Regal din Londra.

Problemele au apărut la începutul lunii, atunci când dirijorul Tiberiu Soare a fost numit director general interimar. Una dintre primele sale acţiuni a fost să elimine de pe site-ul instituţiei funcţia de director artistic deţinută de Kobborg şi plasarea lui în rândul ”artiştilor” companiei, o funcţie mai joasă, comparabilă cu corpul balerinilor din alte companii.

New York Times scrie că decizia lui a fost văzută ca o încercare de a anula schimbările pe care compania română le-a operat în ultimii ani. Decizia a dus şi la o serie de întrebări despre direcţia în care se îndreaptă Opera, care este administrată de statul român, într-o perioadă de transformări politice în România.

Jurnaliștii americani mai scriu că atitudinea noii conduceri faţă de Johann Kobborg a generat nemulţumiri în rândul balerinilor, care îl respectă pe artistul danez, şi a aruncat compania într-o stare de incertitudine, iar mulţi balerini au ameninţat că nu vor mai urca pe scenă şi că vor demisiona.

De asemenea, New York Times precizează că au apărut îngrijorări şi despre modul în care Opera Națională va continua să monteze unele dintre spectacolele din repertoriul lui Kobborg, pe care coregraful danez le-a adus cu el la Bucureşti. Cele două tabere au început să schimbe acuzaţii care au devenit ”tot mai amare”, mai scrie New York Times.

Autoritățile române au încercat în zadar să aplaneze conflictul, pri numirea unui nou director general interimar, în persoana lui Vladimir Conta. Chiar și așa Johann Kobborg şi-a dat demisia.

”Mă tem pentru ceea ce viitorul ar putea să aducă la Opera Naţională Bucureşti şi pentru credibilitatea culturii române şi a felului în care cultura română va fi privită de acum înainte”, a scris Kobborg în scrisoarea lui de demisie, pe care a publicat-o pe reţelele de socializare.

Alina Cojocaru a publicat pe Twitter un mesaj în care scria că va dansa ”doar sub managementul care a făcut posibil ca acest spectacol (n.r. Manon) să existe, pentru ca publicul să se bucure, sub conducerea lui Johan Kobborg”.

Inclusiv partenerul Alinei Cojocaru din spectacolul Manon, Friedemann Vogel, a declarat că ”din respect pentru Kobborg şi Alina, nu consider că mai este posibil să dansez la Opera din Bucureşti, în aceste condiţii”.

Marţi seară, Alina Cojocaru a participat la o manifestaţie de susţinere a lui Johann Kobborg, în faţa Operei. Balerina a declarat că nu va mai urca pe scena Operei. Potrivit acesteia, alţi 30 de balerini vor să părăsească instituţia, între ei și balerina Marina Minoiu şi balerinul australian Liam Morris.

Balerinii care îl susțin pe Kobborg s-au îmbrăţişat marți seară în faţa instituţiei, în semn de solidaritate cu Johan Kobborg.

Tot marți seară, angajați români ai Operei au organizat o contramanifestaţie, în timpul căreia  i-au huiduit pe balerii străini şi au strigat: “Afară din ţară! Aici e Opera Naţională a României!”.  Ei susțin că sunt discriminați în privința salariilor. Balerinii străini ar câștiga mai mult decât cei români.