Confidenţialitate

Salvamontiștii cer Guvernului să scoată serviciul Salvamont din lista instituțiilor care trebuie reorganizate | AUDIO

Salvamontiștii reclamă că ar putea pierde până la 50 de angajați dacă instituția va fi reorganizată. Aceștia susțin că  Legea nr. 296/2023 privind măsurile fiscal-bugetare, prin efectele sale, va duce la desființarea unor servicii publice județene și locale de salvamont.

La nivelul țării sunt 44 de servicii publice județene și locale de salvamont care au 280 de angajați. În situația în care instituția ar urma să fie reorganizată, 50 de angajați vor dispărea din structurile de salvare montană, spune, la Europa FM, Sabin Cornoiu, șeful Salvamont România.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

”Iată că a apărut această situația prin care noi, niște structuri foarte mici, să fim puși în situația de a ne reorganiza și, ce este cel mai grav, de a reduce personalul pe care îl avem. Reducerea personalului cu circa 15% cu siguranță că va afecta activitatea noastră. Ar dispărea cam 40, 50 de oameni. În județe care au o echipă de intervenție, așa cum prevede legea, de 6 oameni aplicând cei 15% clar că trebuie să dispară un om și atunci echipa nu va mai avea capacitate de intervenție” explică Sabin Cornoiu.

Șeful Salvamont România spune că au fost depuse numeroase memorandumuri în care se cere Guvernului ca Salvamontul să nu fie luat în calcul la reoganizare. Principalul argument: economia la buget ar fi oricum nesemnificativă.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Sindicatul ACORD atrage atenția că, dacă legea va fi aplicată, vor fi concediați salvatori montani în care autoritățile locale au investit ani întregi în perfecționare și dotări care să sprijine activitatea deosebită prestată iar desființarea Salvamont, prin pierderea personalității juridice datorată reducerii cu 15% a schemei de personal, va diminua drastic puterea de intervenție pentru salvarea de vieți omenești.

Apreciem că această măsură este una profund greșită, luată fără să fie îndelung chibzuită. În cazul unor tragedii cauzate de scăderea capacității de intervenție, CINE VA RĂSPUNDE? Precizăm că sindicatul a trimis numeroase adrese către Guvern, prin care am cerut derogări de la lege, prin memorandum. În mod similar, au trimis adrese Serviciile SALVAMONT și autoritățile locale. La aceste solicitări Guvernul nu a răspuns” se arată în comunicatul sindicatului.

Ce prevede Legea 296/2023   

Legea reclamată de sindicaliști, nr. 296/2023, care reglementează unele măsuri fiscal-bugetare, prevede, la articolul XXIX:

(1) Începând cu data de 1 iulie 2024, instituțiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/ subordonarea/autoritatea autorităților administrației publice centrale/locale își pot desfășura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
a) au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii și efectiv ocupate în structurile organizatorice;
b) activitățile desfășurate de instituțiile publice nu se suprapun sau sunt similare cu alte activități desfășurate de alte instituții publice cu obiect de activitate același sau similar.

(2) Instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1) se pot desființa/reorganiza/fuziona sau pot transfera activitatea și personalul încadrat către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților administrației publice locale/centrale/județene, prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei și a regulamentelor de organizare și funcționare.

(3) Prin desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer al activității către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/ autoritatea/ subordonarea autorităților administrației publice locale/județene/ centrale, trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:
a) o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere, cât și pentru funcțiile de execuție;
b) o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii.

(4) Forma prin care se reorganizează instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1), respectiv: desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate și număr de personal, se aprobă prin hotărâri ale Guvernului României sau, după caz, prin hotărâri ale autorităților administrației publice locale/județene.

(5) Personalul disponibilizat ca urmare a aplicării prevederilor alin. (2) beneficiază de toate drepturile legale salariale prevăzute de lege.

(6) Conducătorii autorităților administrației publice centrale/locale/județene care au în subordine/coordonare/ autoritate instituții publice/entități publice, inclusiv instituțiile publice asimilate, cărora le sunt incidente prevederile alin. (1) au obligația de a publica pe pagina de internet proprie, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, lista instituțiilor publice care se vor desființa/reorganiza/fuziona sau își vor transfera activitatea și personalul încadrat către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților administrației publice locale/centrale/județene. Procesul de desființare/reorganizare/fuzionare se va desfășura în perioada 1 octombrie 2023-1 ianuarie 2024.

(7) Până la data de 31 decembrie 2023, conducătorii autorităților administrației publice centrale/locale/județene care au în subordine/coordonare/autoritate instituții publice/entități publice, inclusiv instituțiile publice asimilate, cărora le sunt incidente prevederile alin. (1) au obligația de a finaliza procesul de desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate prin aprobarea noilor organigrame, state de funcții, regulamente de organizare și funcționare, precum și orice alte documente care sunt necesare. În urma procesului de desființare/ reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate pot fi păstrate structuri organizatorice fără personalitate juridică, astfel încât anumite categorii de activități să nu fie afectate, cu condiția îndeplinirii prevederilor alin. (3) lit. a) și b).

(8) Guvernul României poate aproba prin memornadum excepții de la procesul de desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer al activității către alte structuri organizatorice pentru instituțiile publice/entitățile publice, numai în situațiile în care activitatea instituțiilor publice/entităților publice este considerată unică.

(9) În sensul alin. (8), activitatea unei instituții publice/entități publice este considerată unică dacă îndeplinește una din următoarele condiții:
a) activitatea desfășurată de instituția publică/entitatea publică este unică prin specificul său;
b) sunt instituții publice/entități publice care reprezintă elemente de identitate națională a României.

Foto: Facebook / Salvamont România