România nu are un plan coordonat pentru trecerea la transportul verde, așa cum a stabilit Uniunea Europeană, deși are la dispoziție miliarde de euro, atrag atenția mai mulți europarlamentari. În 9 ani, emisiile de gaze trebuie să fie cu 55% mai puține decât acum, la nivelul anilor ’90, iar asta presupune printre altele, ca statele membre să-și schimbe parcurile auto și trenurile, dar și să construiască parcări, stații de încărcare a mașinilor electrice.
Eurodeputata Maria Grapini, membră a Alianței Progresiste a Socialiștilor si Democraților: „Regulamentul spune că statele membre trebuie să crească capacitatea de alimentare, să trecem la autovehicule electrice. Și să ne gândim cât are România acoperit la nivel de țară și ce posibilități are să atingă cerințele. Statele membre au obligația să extindă capacitatea de încărcare aliniind-o la volumul vânzărilor de automobile cu emisii zero: la fiecare 60 de kilometri pentru încărcare cu energie electrică și la fiecare 150 de kilometri pentru realimentare cu hidrogen. România este nepregătită. Este bine ca, la nivel național, guvernul să stabilească niște măsuri foarte clare”.
Membru al Comisiei Transporturi din Parlamentul European, eurodeputatul Gheorghe Falcă, a explicat la o conferință organizată de Biroul de Legătură al Parlamentului European în România că pentru a se atinge țintele Uniunii, România trebuie să recupereze enorm.
„Ar trebui să ne gândim la ce înseamnă fabrică de autobuze în România, fabrică de troleibuze în România, pentru a beneficia și de noul val al industriei verzi. Ar trebui să realizăm, atât la nivel național, cât și la nivel regional, o strategie națională de interconectare pentru că este foarte important ca cetățeanul să fie într-o directă legătură între mijloacele de transport. În această industrie a transporturilor, 6 din 7 companii de camioane deja își pregătesc noile tehnologii pentru camioane verzi”, a explicat Gheorghe Falcă.
Vicepreședintele Organizației Concordia, Radu Căprău, a anunțat că asociația profesională lucrează deja la un plan cu ce trebuie să facă transportatori: „Este foarte importantă abordarea unui subiect de tranziție, iar această soluție de tranziție, în momentul de față, nu este adresată suficient. Trebuie să ținem cont de specificul țării și când vorbim despre specificul țării trebuie să vedem care este sursa de energie care poate să contribuie la această tranziție spre mobilitate verde. Soluțiile pe care le avem în momentul de față, atât tehnologic, cât și din perspectiva energiei: gazul, care poate fi comprimat sau lichefiat – este foarte accesibil. Hidrogenul, undeva spre 2030. Avem în momentul de față în industrile noastre multe instalații montate, dar care nu pot fi conectate”.
Sursa foto: Unsplash / Michael Marais