Profesori, părinți și elevi abia așteaptă să se redeschidă școlile. Efortul pe care îl depun în această perioadă este uriaș, iar mulți simt că școala online le-a afectat starea de bine. Dar toți au învățat din mers.
Școala online i-a făcut pe unii dascăli să recurgă la metode inedite de predare și în multe clase, predarea se face acum integrat, fără a se mai ține cont de o disciplină anume.
Claudia Chiru, învățătoare la Școala 195 din Capitală, verifică ce au lucrat elevii ei din clasa pregătitoare. Cei mici își lipesc caietele de ecran, un băiat se întinde, o fetiță bea apă, alții vorbesc, dar învățătoarea este atentă la orice detaliu.
De multe ori, filmează lecțiile online și le arată tuturor cum e să predai în timp de pandemie.
Copiii tocmai au învățat o nouă literă, C, și au de desenat un canar. Învățătoarea desenează odată cu ei și urmează pași prezentați într-un filmuleț pe Youtube,însă activitatea e des întreruptă de reclame:
„Unii elevi au rămas fără curent și s-au deconectat, altora le-a căzut internetul și, evident, s-au deconectat. Copiii acumulează frustrări, profesorul acumulează frustrări, sunt mai mult minusuri care țin de zona aceasta tehnică, care au legătură cu reclamele care intră în timpul orei.”
Două ore și jumătate petrece zilnic învățătoarea Claudia Chiru cu elevii ei, iar orarul pe care îl aveau la clasă nu se respectă:
„Nu mai țin cont de materii, caietul de pe care lucrez îmi permite acest lucru, totul este integrat. Astăzi, de exemplu, am vorbit despre canari, deci la științe se încadrează, am făcut matematică, am făcut comunicare și am făcut și dezvoltare personală și educație civică.”
În timpul lecției, o fetiță începe să plângă și intervine mama acesteia:
„Nu m-am supărat pe părinte, dar sper să fi învățat ceva, copilul, când este la școală cu învățătorul, chiar la școala online, trebuie să fie cu învățătorul. Am ieșit cu bine până la urmă, mi-a spus că nu vrea să se retragă din oră. Era frustrată pentru că nu putea să deseneze un canar pentru că nu a desenat niciodată.”
Sunt multe situații neprevăzute în timpul orelor online. Ceea ce nu va putea oferi niciodată școala online este partea ce ține de emoțional,
„Îmi lipsesc ei, copiii, îmi lipsește atmosfera din clasă, acea energie, de abia aștept să mă întorc la școală, și elevii mei sunt foarte nerăbdători. Dar, până una alta, facem așa.”
Adică se străduiește, în fiecare zi, să își construiască o relație cu elevii ei ei și dincolo de ecrane:
„Îi întreb de ceea ce le place, ce au făcut în familie, ceea ce le-a produs plăcere, ceea ce nu le-a plăcut, le povestesc și eu despre mine.”
Cum sunt rezultatele copiilor la finalul unei zile de școală online?
„Am zile în care mi se pare că nu mi-am atins obiectivele și am zile, ca cea de astăzi, la finalul căreia sunt foarte mulțumită. Pentru mine e ceva normal, așa se întâmpla și la școala în format fizic, per total sunt mulțumită”, spune Claudia Chiru.
Învățătoarea spune că sunt și părți bune ale școlii online:
„Am realizat noi, toți, că ne putem adapta, că putem face față unei situații complet noi, putem face față, iată, cu brio. Avantajul este că petrecem mai mult timp acasă, părinții au putut să-și vadă copiii în timpul școlii.”
Claudia Chiru le-a transmis tuturor părinților un mesaj:
„Să nu uite să se felicite pentru tot efortul pe care-l depun și pentru faptul că trecem atât de bine peste această perioadă. Să nu uităm să ne încurajăm și să ne mulțumim nouă înșine pentru această capacitate de a trece peste necunoscut.”
- Florentina Mihăiță