Confidenţialitate

Reportaj: Cozi de zeci de kilometri la granița Ucrainei cu România. Șoferii de tir așteaptă câteva zile pentru a intra în România | AUDIO

Cozile de tiruri la intrarea în România dinspre Ucraina sunt de ordinul zecilor de kilometri, iar timpii de așteptare sunt de câteva zile. Traficul de mărfuri s-a mutat pe cale rutieră după ce principalul port al Ucrainei, cel de la Odesa, este blocat de armata rusă.

Șoferii spun însă că și corupția este un alt factor care contribuie din plin la aceste blocaje.

Punctul de Trecere a Frontierei Siret este principala poartă de intrare în România pentru mărfurile care vin din țara vecină.

Marius este un șofer care stă în coadă de 5 zile și spune că numărul de tiruri a crescut de la o săptămână la alta.

„Aduc de la Cernăuți cereale până la Constanța ca să poată pleca la export. O cursă dus-întors durează o săptămână și jumătate, ceea ce e foarte mult pentru 1.000 de kilometri, pe care o faci normal în două zile. Și la intrarea din Siret stai 2 zile. E din ce în ce mai rău. În urmă cu trei săptămâni coada era la vreo 7 kilometri, iar acum este de aproape 40 de kilometri.”

Cozi au fost imediat după începutul războiului, dar în ultima vreme acestea au crescut constant și cel mai probabil vor continua să crească. Șoferii au găsit mai multe explicații pentru blocajul actual.

„Numai o vamă lucrează la Ucraina, rusul a luat vama de la Odessa. Pe toată Ucraina, doar asta vama lucrează, de la Siret”, spune Nicolae, un alt șofer de tir.

„Merge foarte greu pentru că nu lucrează domnii de aici (n.r. – ucrainenii), vor șpagă, vor bani. La poartă primul cere 50 de grivne, următorii 200, după alți 200, la scaner alți 50, iar dacă nu le dai bani nu lucrează”, adaugă și Marius.

Sunt și șoferi care au renunțat să mai stea la cozi. Este și cazul unui bărbat din Botoșani, care pur și simplu a abandonat tirul în drum și a plecat acasă, ne povestește Marius:

„A strâns ajutoare din România și le-a dus la Cernăuți și a venit înapoi gol, iar aici poliția nu l-a lăsat și i-a cerut să stea la toată coada pentru că pe ei nu îi interesează. L-a lăsat aici și a plecat acasă, a zis că în momentul în care își revin la cap ucrainenii vine să își ia tirul. El a vrut să facă un bine, pe banii lui, pe motorina lui și uitați ce s-a întâmplat.”

Cozi mari sunt nu doar pe sensul de intrare în România, ci și pe cel de ieșire. Se întind pe două rânduri pe o lungime de circa 3 kilometri, iar timpii de așteptare sunt și aici foarte mari, după cum ne spune Vasile, un alt șofer care vrea să treacă granița spre Ucraina:

„30 de ore. Mult. Se lucrează greu la vama din Ucraina pentru că nu au personal.”

Autoritățile din România și Ucraina au promis acum câteva săptămâni deschiderea unor noi puncte de trecere a frontierei. Până acum, s-au dovedit doar promisiuni fără acoperire.