Confidenţialitate

Remus Ștefureac, despre succesul lui Nicu Ștefănuță: Și-a asumat o identitate clară, pe care tinerii o înțeleg. Mobilizarea la vot a categoriei 18-24 explică parțial ascensiunea lui | AUDIO

Nicu Ștefănuță, candidat independent la alegerile europarlamentare, va reprezenta România în Parlamentul European pentru următorii cinci ani după ce, pe 9 iunie, a reușit să obțină un procent de 3% din voturi. Electoratul său a fost alcătuit, preponderent, din categoria 18-24 de ani, categorie care a rezonat cu mesajele transmise în campanie de către Ștefănuță. Invitat în emisiunea „Piața Victoriei” la Europa – cu Ioana Ene Dogioiu – Remus Ștefureac, directorul INSCOP – Institutul de Sondare a Opiniei Publice – explică succesul europarlamentarului independent Nicu Ștefănuță și prin prezența sa pe rețelele sociale. „O parte a acestei campanii a fost pe TikTok. Și publicul cel mai prezent pe TikTok a fost publicul 18-24”, spune Remus Ștefuleac. Asemenea partidelor mari, care își construiesc strategii politice urmărind un electorat mai larg, „Nicu Ștefănuță și-a făcut propriul calcul”, subliniază politologul. Acesta „a ajuns la concluzia foarte clară că n-ar putea să obțină voturi din zone conservatoare, majoritare în România. În schimb, dacă s-ar concentra pe publicul foarte tânăr, ar avea mai multe șanse”, mai spune Remus Ștefureac.

Remus Ștefureac: Ascensiunea și succesul lui Nicu Ștefănuță se explică parțial prin mobilizarea la vot a tinerilor 18-24 de ani

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Remus Ștefureac: „Uneori, e foarte greu să prinzi în sondaj voturi mici, dar am prins în sondajul dinainte de alegeri un 2,6% în cazul lui Nicolae Ștefănuță, care a reușit acel 3%, un independent autentic”.

Ioana Ene Dogioiu: Cum vă explicați acest succes cu voturi nepăzite în secție?

Remus Ștefureac: „Explicația cred că e foarte simplă. O campanie foarte bună, în principal, pe rețelele sociale și, dacă ne uităm și facem o corelație între structura prezenței la vot vom constata o treabă foarte, foarte interesantă, și anume că pe grupa de vârstă 18-24 de ani, first time voters, cei care votează pentru prima dată, am avut o prezență semnificativ mai mare decât în rândul celorlalte categorii de tineri, cu aproape 40% mai mare decât în rândul categoriei 25-30 de ani. Realmente, o veste excepțională din punctul meu de vedere să vedem această generație pe care o blamăm cu toții, că nu sunt serioși”.

Remus Ștefureac: „O parte a acestei campanii a fost pe TikTok. Și publicul cel mai prezent pe TikTok a fost publicul 18-24”

Interacționez cu această generație în mod frecvent și sunt realmente impresionat de foarte mulți dintre ei. Sigur, există uneori diferențe între ce ai citit, ce n-ai citit. Poate elemente specifice acestei generații, dar în același timp văd un tip de conștientizare a unor probleme civice și această mobilizare la vot explică parțial inclusiv ascensiunea și succesul domnului Ștefănuță. Pentru că o parte a acestei campanii a fost pe TikTok. Și publicul cel mai prezent pe TikTok a fost publicul 18-24. La acest lucru, sigur, mai adaug și elemente empirice. Majoritatea părinților care au copii de vârsta aceasta îmi povesteau că al său copil știe cine e Ștefănuță. Am o fată de 17 ani și după alegeri, că nu prea discutăm politică, nu e pasionată, asta e, sper să reușesc un civism mai mare, dar am întrebat-o: <<tu ai auzit de Nicu Ștefănuță?>> și mi-a spus că da. <<E băiatul acela îmbrăcat în verde>>”.

Remus Ștefureac: „Vorbim de o generație foarte tânără, implicată și cred că aceasta este o veste neașteptat de bună pentru noi toți”

Ioana Ene Dogioiu: Fiica mea e first time voter, a fost, de fapt, și împreună cu prietenii ei am fost, am remarcat, toți de aceeași vârstă, toți la primul vot, am avut ocazia să remarc exact ce spuneți. Sunt foarte implicați, sunt foarte curioși, au discutat, au evaluat, abia au așteptat să se ducă împreună la vot. S-au și organizat cei care au putut să meargă împreună, deci a fost pe această vârstă a primului vot…”

Remus Ștefureac: „Și se vede pe statistică. Cred că am numărat cam 800.000 de votanți – băieți și fete – din această categorie, ceea ce este enorm dacă vom compara rata de prezență a categoriei 18-24 de ani cu alegerile anterioare. Vorbim de o generație foarte tânără, implicată și cred că aceasta este o veste neașteptat de bună pentru noi toți”.

Remus Ștefureac: „Nicu Ștefănuță a ajuns la concluzia foarte clară că n-ar putea să obțină voturi din zone conservatoare, majoritare în România”

Ioana Ene Dogioiu: Nu credeți că Nicu Ștefănuță a bifat și o chestiune pe care, cred, toate partidele din România o ratează grav? Consecvența ideologică. Nicu Ștefănuță și-a asumat progresismul cu toate temele lui, de la chestiunea ecologică la LGBT. Totul a fost în linie. Nu a făcut concesii, a răspuns tuturor acuzațiilor, în vreme ce ceilalți baleiază. Avem liberali și social democrați mai conservatori decât cei mai conservatori. Avem USR-ul, care nici el nu știa dacă e cu crucea sau cu progresismul”.

Remus Ștefureac: „Explicația ține de calculul fiecăruia. Dacă ai partidele mari, sigur, își fac un calcul, raportându-se la categorii foarte largi de populație. Nicu Ștefănuță, de asemenea, și-a făcut propriul calcul. Nicu Ștefănuță a ajuns la concluzia foarte clară că n-ar putea să obțină voturi, bănuiesc, din zone conservatoare, majoritare în România. În schimb, dacă s-ar concentra pe publicul foarte tânăr, ar avea mai multe șanse.

Dacă analizăm valorile tinerilor din România, evident, sunt mult mai tolerante decât valorile, să spunem, populației mai vârstnice, statistic vorbind, că nu luăm cazuri individuale, și așa ne putem explica un calcul pragmatic, reușit, făcut de Nicu Ștefănuță în campania sa în modul în care și-a structurat mesajele, în modul în care și-a conceput practic toată strategia discursivă. Foarte coerent, știi că la acel public rezonează bine astfel de mesaje”.

Remus Ștefureac: „E și predictibil și, în același timp, ai o identitate clară, asumată, pe care tinerii o înțeleg, mai ales tinerii care resping, în general, politica”

Ioana Ene Dogioiu: Și predictibil.

Remus Ștefureac: „E și predictibil și, în același timp, ai o identitate clară, asumată, pe care tinerii o înțeleg, mai ales tinerii care resping, în general, politica. Cu atât mai semnificativă este alegerea și prezența, participarea politică a tinerilor, care nu prea sunt interesați de politică. În general, au o părere foarte proastă despre politicieni, dar dacă au văzut un mesaj coerent, asumat s-au dus și au votat în masă cu un astfel de candidat”.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Citește și: Remus Ștefureac: Cele două partide merg clar pe candidaturi separate la prezidențiale | AUDIO