Confidenţialitate

Reclamele la produse alimentare nesănătoase ar putea fi interzise în timpul programelor pentru copii | AUDIO

Este vorba de o propunere legislativă de modificare şi completare a Legii Audiovizualului. E vorba, în principal, de produse fast-food și chiar de dulciuri.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Propunerea se referă la programele radio și TV pentru copii, dar nu menționează care sunt aceste programe. Sunt interzise și reclamele în care apar copii care consumă alimente sau băuturi nesănătoase. Ce înseamnă, de fapt, alimente sau băuturi nesănătoase?

Potrivit inițiatorilor proiectului de lege, este vorba de cele care conțin cantități importante de compuşi cu efect dăunător sănătăţii, ca acizi graşi trans, grăsimi, sare, sodiu, zahăr, îndulcitori, aditivi alimentari, al căror consum nu este recomandat în regimul alimentar global, conform proiectului.

Calupurile publicitare care promovează astfel de produse vor avertiza publicul printr-un insert scris şi/sau sonor că produsul nu se adresează minorilor.

„Copiii și tinerii noștri din România trebuie protejați de această expunere excesivă la aceste produse care afectează sănătatea copiilor noștri. Avem cel mai mare grad de obezitate infantil din Europa”, a spus deputatul PSD – Virgil Chirlă, unul dintre inițiatori.

Peste 100 de parlamentari au semnat că vor susține această inițiativă

CAN ar trebui să se ocupe de respectarea prevederilor și să stabilească emisiunile sau intervalul în care reclamele cu produse nesănătoase pentru copii să fie interzise.

În 2018, Parlamentul a votat inițiativă care prevedea interzicerea publicității copiilor sub 12 ani la produsele alimentare si a campaniilor in scoli. Mai multe companii de băuturi răcoritoare și fast-food au semnat atunci documentul.

În România, prepararea, comercializarea si distribuirea alimentelor nerecomandate elevilor este interzisă în incinta unităților de învățământ încă din 2008, potrivit Legii pentru o alimentație sănătoasă în unitățile de învățământ preuniversitar.

Recent, organizațiile de protecție a consumatorilor din Europa cereau interzicerea difuzării între orele 08:00 şi 23:00 a reclamelor TV care promovează alimente nesănătoase pentru copii, dar și interzicerea unor tehnici de marketing adresate copiilor prin ambalajele produselor alimentare.

De exemplu, folosirea unor personaje din desene animate sau mascote.

Marea Britanie și Germania au interzis reclamele care promovează alimente nesănătoase la televizor în timpul zilei

Ca parte a efortului de a combate obezitatea şi de a încuraja alimentaţia sănătoasă. Un exemplu pozitiv este și Chile, unde – încă din 2016 – există cele mai stricte reguli din lume pentru publicitatea la dulciuri adresată copiilor.

Pe lângă interzicerea publicității, alimentele nesănătoase trebuie să fie etichetate cu avertismente, la fel ca în cazul țigărilor.

Mișcarea Walt Disney din 2012 care a încercat limitarea obezității

Amintim că și în 2012, compania Walt Disney a interzis publicitatea produselor alimentare nesănătoase în timpul programelor sale pentru copii, în încercarea de a limita obezitatea la copii, care devine o problem din ce în ce mai stringent în multe state.

COVID-19: Mulți copii au luat în greutate într-un timp scurt. Explicația experților

Odată cu pandemia, s-a observat că mulți copii s-au îngrășat într-o perioadă relativ scurtă de timp. Experții vorbesc despre o legătură între uitatul la televizor timp mai îndelungat și consumul de diverse alimente. Când la acest obicei se adaugă și reclamele, pentru copii devine foarte greu să își ia gândul la dulciuri.

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Protestul farmaciștilor în fața Guvernului: „Se întârzie plățile la decontarea medicamentelor compensate și gratuite” | FOTO