Confidenţialitate

Reclamații la Protecția Consumatorilor privind prețurile de Black Friday

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Marius Pîrvu, a declarat că este greu de spus cât de oneste sunt preţurile practicate de comercianţi în timpul promoţiei Black Friday.

El le recomandă consumatorilor să fie foarte atenţi.

Potrivit Agerpres, doar Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti-Ilfov a înregistrat 40 de reclamaţii prin care se sesizează nerespectarea termenelor de livrare, anularea comenzilor şi nerestituirea contravalorii produselor în termenul legal.

El a susţinut că reprezentanţii ANPC se autosesizează inclusiv în cazul postărilor pe Facebook ale consumatorilor nemulţumiţi, precum şi în cazul relatărilor din presă.

ANPC îi sfătuieşte pe consumatori, pentru cumpărăturile online, să verifice stocul existent şi preţul afişat pe site, dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA) şi dacă include costul de livrare. Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Inclusiv modul în care acesta răspunde la întrebări îi poate oferi consumatorului indicii asupra seriozităţii vânzătorului.

Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a-l returna în 14 zile fără a preciza vreun motiv.

În acest caz, primeşte înapoi banii în termen tot de alte 14 zile.

Foarte important este şi faptul că, în cazul în care magazinul online nu precizează expres despre termenul de 14 zile în care oamenii pot returna produsele, acest termen se prelungeşte cu încă 12 luni.

Întrebat care sunt cele mai frecvente capcane folosite de companii în timpul Black Friday, pentru a păcăli clienţii, şeful ANPC a dat exemplele de anul trecut.

“S-au înregistrat, ca urmare a acestei campanii de anul trecut, 63 de reclamaţii, principalele nereguli constatate fiind: abateri de informare privind caracteristicile produsului şi momentul încheierii contractelor, nerespectarea termenelor de livrare, livrarea de alte produse faţă de cele comandate, livrarea de produse cu deficienţe sau neconforme cu specificaţiile de pe site, nerespectarea termenelor de ramburs, comportament incorect în relaţia cu consumatorii, nerespectarea termenelor de remediere, practici comerciale înşelătoare (de exemplu nerespectarea modului de calcul al preţului ori existenţa unui avantaj specific preţului)”, a arătat Pîrvu.

Anul trecut, de Black Friday, comercianţii au realizat vânzări de 200 de milioane de euro (circa 900 de milioane de lei), reprezentând aproximativ 7% din vânzările realizate în tot anul trecut.