În contextul războiului din Ucraina, premierii României și Bulgariei reiau vineri, la București, discuțiile despre nevoia urgentă de a spori navigabilitatea pe Dunăre. Adică să circule mai multe nave, și ziua și noaptea, în toate perioadele anului, fără blocaje. La discuții va participa și comisarul european pentru Transporturi.
Uniunea Europeană a aprobat încă din 2014, un proiect de îmbunătățire a navigației pe porțiunea de Dunare care aparține Bulgariei și României, însă el a fost blocat până la începutul acestui an.
Premierul Nicolae Ciucă a explicat la TVR că pe sectorul de Dunăre care aparține României și Bulgariei, mai ales vara, mai ales în anumite zone, se depun aluviuni, care formează blocaje pentru nave. Așa că această porțiune trebuie întreținută permanent:
„Este un proiect care presupune un volum de muncă mai mare, presupune încheierea acordurilor între Guvernul României și Guvernul Bulgariei. Accesarea fondurilor europene, implicarea instituțiilor europene în acest proiect.”
În ianuarie, ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat la Ruse că înțelegerea existentă încă din 2019, între România și Bulgaria pentru îmbunătățirea condițiilor de navigație în sectorul comun al Dunării a fost deblocată.
Directorul general al Administrație Fluviale Dunărea de Jos, Angela Ivan, spune că fiecare dintre cele 2 părți insistă ca cealaltă să facă ce a promis: România vrea ca Bulgaria să facă lucrările de dragare în 3 puncte, Bulgaria vrea ca România să facă podurile promise.
„Partea bulgară pune mare accent pe partea de construcții poduri, iar partea română pe asigurarea navigabilității prin activitățile curente de dragaj. Există un raport de condiționalitate, adică partea română e obligată să se achite de responsabilitățile ei în ceea ce privește participarea construcției celui de-al doilea pod acum, cât de repede, dar partea bulgară e obligată la rândul ei să se achite de sarcinile privitor la dragaj pe sectoarele de care răspund.”
Uniunea Europeană a aprobat încă din 2014, finanțarea cu aproximativ 5,5 milioane de euro, a unor lucrări esențiale pentru o navigație mai bună. Cea mai mare parte, 5,2 milioane sunt atribuite parții române, adică Administrației Fluviale Dunărea de Jos și 30 de mii de euro instituției similare din Bulgaria. Lucrările trebuiau să fie gata din 2018:
„Noi avem contract multianual de dragaj, împărțit pe 3 loturi, s-a încheiat cu două firme importante de dragaj, pe 3 zone (…) pentru asigurarea unor adâncimi. În acest proiect, Fast Danube, există nevoia de a asigura navigabilitatea pe sectorul româno-bulgar, unde există 12 puncte critice și în cadrul proiectului s-au stabilit 3 puncte importante critice în care sunt executate lucrări inginerești, unul pe partea română, celelalte două pe partea bulgară(…). Pe celalalte 9 se asigură dragaj complet de către partea română
La București, săptămâna trecută, ministrul de Externe al Ucrainei a explicat că îmbunătățirea condițiilor de navigație pe Dunăre ar ajuta nu doar țara vecină să exporte în Europa dar și România.
Foto: Shutterstock