În România, autoritățile nu au o evidență a copiilor ce suferă de tulburări psihice. Iar singurele studii despre cum a influențat pandemia starea de sănătate a copiilor au fost realizate de organizația Salvați Copiii și de Institutul de Sănătate Publică – spune Cornelia Cor, consilier al Avocatului Poporului.
”Unul din trei copii s-a confruntat cu stări de anxietate, având nevoie de consiliere și de asistență psiho-emoțională, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenților, mergând chiar spre consecințe deosebit de grave – tentative de suicid. Institutul național de Sănătate publică ne-a comunicat că patologiile de spectru autist au înregistrat o creștere cu 3,85% în anul 2020, față de anul 2019.”
Școala online a avut efecte devastatoare pentru mulți copii:
”Nu a făcut altceva decât să adâncească și mai mult posibilitatea de a interacționa, atrenând fie tulburări ce țin de dificultățile de a performa, de scăderea stimei de sine și de refuz școlar.”
Din păcate, copiii care au nevoie de ajutor ajung greu la un pshiholog, pshiatru sau consilier școlar – mai spune Cornelia Cor.
”Avem județe în care nu există nici măcar secție, compartiment, centru de sănătate mintală pentru copii, și vorbim aici de județul Călărași, Giurgiu, Ialomița, Ilfov, Vrancea și Sălaj”.
Avocatul Poporului solicită instituțiilor statului să organizeze programe de master pentru specializare cât mai multor consilieri școlari, astfel încât în fiecare instituție de învățământ să existe un astfel de specialist. De asemenea, insistă să se creeze un Registru Național al Bolilor Psihice, pentru a se ține evidența celor care suferă de astfel de afecțiuni, iar psihologii să aibă contract direct cu Casa de Sănătate și în pachetul de analize de bază să fie incluse și serviciilor lor.
Florentina Mihăiță