Mai mulţi parlamentari USR au depus o propunere legislativă de modificare a Codului rutier prin care cer reducerea amenzilor pentru biciclişti de la 870 – 1.160 lei, cât sunt în prezent, la 290 – 435 lei, argumentând, pe de o parte, că din cauza sumelor prea mari, poliţiştii nu îi sancţionează pe bicicliştii care încalcă regulile de circulaţie, iar pe de altă parte nivelul mare al amenzilor îi descurajează pe mulţi să utilizeze bicicleta ca mijloc de transport alternativ.
Parlamentarii USR propun practic sancţionarea bicicliştilor cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni din Codul rutier, adică 2 sau 3 puncte de amendă (290 sau 435 lei).
În prezent, nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni, adică de la 6 la 8 puncte de amendă (între 870 şi 1/160 lei).
Totodată, iniţiatorii propunerii legislative cer ca ”nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor” să fie inclusă la articolul 99, alin. (1) din Codul rutier. Respectivul articol stabileşte nivelul amenzilor din clasa I de sancţiuni (2 sau 3 puncte de amendă).
Parlamentarii USR îşi motivează iniţiativa prin faptul că bicicletele ar trebui incluşi în aceeaşi clasă de sancţiuni precum mopedele, vehiculele cu tracţiune animală sau conducătorii de coloane militare, cortegii, grupuri organizate şi animale.
”O asemenea reglementare face de multe ori ca încălcări ale legii de către biciclişti să nu fie sancţionate, poliţiştii fiind descurajaţi de nivelul exagerat al sancţiunilor să amendeze bicicliştii aşa cum ar face, de exemplu, cu pietonii (…) Prin urmare, un nivel mai mic al amenzilor ar face ca şi bicicliştii care încalcă regulile de circulaţie să fie sancţionaţi, ducând astfel pe termen lung la însuşirea şi respectarea prevederilor din Codul rutier”, mai scriu parlamentarii USR în expunerea de motive.
Un alt argument al iniţiatorilor este că ”actualul nivel al sancţiunilor mai are ca efect descurajarea utilizării bicicletei de către cei pentru care aceasta reprezintă un mijloc de transport alternativ, cu efecte benefice asupra sănătăţii, a poluării şi a traficului, pentru care bicicleta nu este o alegere, ci o necesitate”.
Iniţiativa a fost înregistrată la Senat, care o va dezbate în calitate de primă cameră, urmând ca decizională în acest caz să fie Camera Deputaţilor.