Confidenţialitate

Programul Teatrului Național București, 4-6 ianuarie: „Angajare de clovn” & „Vizita bătrânei doamne”

La Teatrul Național București (TNB) spectacolele se reiau din seara de 4 ianuarie 2019. Seria de reprezentații din primul weekend al noului an este deschisă de spectacolul „Angajare de clovn”, la Sala Studio, de la ora 19.30

Trei clovni bătrâni, Nicollo, Filippo si Peppino, se întâlnesc în faţa unui anunţ de angajare, gata să dea totul pentru ultimul truc, giumbuşlucul suprem peste care poate cădea cea din urmă cortină. Corpul le joacă feste, dar mintea vibrează, hipnotizează, iar amintirea gloriei trecute transformă lumea întreagă într-o feerie, un manej al miraculosului, un decor suprarealist.

Angajare de clovn de Matei Vişniec, în regia şi conceptul scenic al lui Ion Caramitru, aduce pe scenă (dar şi în sală şi foyer) spectacolul imposibilului, al întâlnirii cu iluzia absolută şi cu mirajul libertăţii fără graniţe.” Teatrul Național București

Tot vineri, 4 ianuarie 2019, de la ora 20.00, este programat spectacolul „Allegro, ma non troppo”, de Ion Minulescu, la Sala Pictură a Teatrului Național București. Regia: Răzvan Popa.

„O comedie sentimentală, cu încurcături amoroase și suspansuri dramatice. O satiră de moravuri cu un milionar, o soție și un dramaturg, alături de alte personaje pitorești – o amantă, un samsar, o slujnică – vă va ține, timp de o oră și jumătate, captivați de farmecul și savoarea epocii interbelice.

Autor dramatic jucat cu mare succes pe vremea sa, Ion Minulescu (1881 – 1944) este cunoscut astăzi mai ales ca poet al Romanțelor. Teatrul său merită a fi redescoperit pentru dialogurile vii, umorul alert, naturalețea poveștii, verva intelectuală, originalitatea scriiturii.” Teatrul Național București

De asemenea, de la ora 20.00 în aceeași seară, dar la Sala Atelier, va fi prezentat spectacolul „50 de secunde”, de Daniel Oltean.

„În biroul unui procuror criminalist, ancheta este în plină desfășurare. Asta deși, din punct de vedere juridic, totul este limpede, iar cazul ar putea fi trimis deja în judecată. Cel puțin, asta spun documentele, probatoriul, procedura penală… 50 de secundeeste piesa pentru care Daniel Oltean a obținut, în 2017, premiul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului.

Spectacolul „50 de secunde” este o investigație lucidă și tandră asupra minții umane, un spectacol despre ce se întâmplă în noi, atunci când nu suntem atenți, și despre grija pe care trebuie să o purtăm gândurilor noastre.” Teatrul Național București

SÂMBĂTĂ, 5 ianuarie

În seara de 5 ianuarie, de la ora 19.00, se joacă „Vizita bătrânei doamne”, de Friedrich Dürrenmatt,  în Sala Mare.

„Unul dintre cei mai importanţi dramaturgi ai lumii, cu o piesă devenită clasică, ridică o întrebare mai acută, azi, decât oricând: Poate un miliard de dolari să cumpere conştiinţa unui întreg oraş? Un text despre umanitatea redusă la scara unui umil târg de provincie, construit peo necruţătoare satiră de moravuri care anihilează barierele dintre victime şi călăi.

O scenografie fabuloasă recreează cu inventivitate un oraş în plină mişcare pentru a-i conferi spectatorului iluzia că se află în inima acţiunii. Amestec de comedie feroce şi dramă, Vizita bătrânei doamne este un spectacol despre vină, răzbunare şi lăcomie, susţinut de o formidabilă echipă de artişti din Bulgaria (Alexander Morfov – regia, Nikola Toromanov – scenografia) şi Marea Britanie (Chris Jaeger – lighting design) precum şi de mari actori ai Naţionalului bucureştean.” Teatrul Național București

La ora 20.00 începe „Anonimul venețian” după „Anonimo veneziano” de Giuseppe Berto în Sala Atelier. Coordonator: Ion Caramitru.

„O dramă romantică specială despre doi oameni care se reîntâlnesc pentru a-şi împlini povestea, rămasă neterminată. Fac asta într-un moment tulburător, când timpul pare că şi-a pierdut răbdarea, dar iubirea lor rămâne la fel de puternică şi de frumoasă, chiar şi acum, în apropierea ultimului act. Care pare să dureze cât o clipă… sau cât o viaţă.” Teatrul Național București

Tot de la ora 20.00, în Sala Pictură, e programată o nouă reprezentație cu „A fost o dată în România” în regia lui Dragoș Huluba.

„A fost odată în România este o poveste cu oameni simpli puși în situații excepționale. Oameni obisnuiți, care devin mari tocmai pentru că reușesc să supraviețuiască cu demnitate, dragoste sau umor marilor turbulențe în care îi aruncă istoria. Un spectacol antrenant, provocator, plin de umor si nostalgie, despre cine am fost noi în acești 100 de ani. Ce am gândit, ce am visat, cum erau dragostea, râsul, durerea.” Teatrul Național București

 

DUMINICĂ, 6 IANUARIE

Seara de duminică, 6 ianuarie, aduce pe scena Sălii Mari a TNB din nou „Vizita bătrânei doamne”, de asemenea, de la ora 19.00. De la aceeași oră, la Sala Atelier se joacă „Tectonica sentimentelor” iar la Sala Studio „Cursa de șoareci”.

 

„Tectonica sentimentelor”, de Eric-Emmanuel Schmitt, în regia lui Nicolae Scarlat

„Eric Emmanuel Schmitt a finalizat Tectonica sentimentelor în 2008, când a hotărât că o va monta el însuşi, la Théâtre Marigny din Paris. Piesa tratează teme care l-au preocupat constant pe autor precum întâlnirea dintre umilinţă şi orgoliu în dragoste sau confruntarea dintre adevăr şi minciună. Eric-Emmanuel Schmitt, romancier şi dramaturg francez, stabilit la Bruxelles, este unul dintre cei mai citiţi scriitori de limba franceza din lume, fiind tradus şi jucat în peste 50 de ţări şi deţinând numeroase premii internaţionale.”Teatrul Național București

„Cursa de șoareci”, de Agatha Christie, în regia lui Erwin Șimșensohn

„Cursa de șoareci, spectacolul care pune micile celule cenușii la treabă, este un irezistibil thriller clasic care îmbină umorul negru, suspansul, situațiile-limită, emoția și jocurile întortocheate ale minții. Fiind vorba de Agatha Christie, „regina crimei”, bineînțeles că nimic nu este ceea ce pare, toată lumea are ceva de ascuns, iar surprizele se dezvăluie la fiecare pas… greșit. Astfel, un idilic decor britanic devine peste noapte locul de desfășurare a unui formidabil policier, în care fiecare gest reprezintă o potențială probă judiciară.”Teatrul Național București

La ora 20.00 este programat spectacolul „Cinci femei de tranziție” la Sala Pictură iar la Sala Mică „(D)efectul Placebo”.

„Cinci femei de tranziție”, text & regie: Rodica Popescu Bitănescu

„Cinci remarcabile actriţe ne descoperă cu har, haz şi sensibilitate, tipologia feminină de ieri, de azi şi de mâine: femeia de tranziţie. Dialoguri simple şi adevărate, conflicte omeneşti, întrebări existenţiale şi destăinuri tulburătoare, ca între prietene, la o şuetă. Un evantai multicolor de stări şi sentimente, într-un party al revelaţiilor.

Taine, frustrări, suferinţe ni se dezvăluie treptat, în timpul unei petreceri prilejuită de ziua de naştere a gazdei, la care un păhărel de pălincă „dezleagă” limbile şi îndeamnă la mărturisiri, unele triste, altele purtând o încărcătură de umor amar.” Teatrul Național București

„(D)efectul Placebo”, creație colectivă, concept & coregrafie: Ștefan Lupu

Producție realizată de Centrul de Creație și Cercetare Ion Sava în cadrul programului 9G la TNB.

(D)efectul Placebo împleteşte trei poveşti ale unor oameni aparent normali într-o societate anormală, care obligă din ce în ce mai activ individul secolului 21 să devină artificial, dependent şi singur, fără voia lui, cu o mare şi surprinzătoare lipsă de discernământ. Pe cât de fabuloasă este evoluţia tehnologică din ultimele decenii, pe atât de lipsiţi de esenţă devenim fără voia noastră, îndepărtându-ne astfel de spiritul şi calităţile umane. Gândurile şi viaţa noastră “galopează pe fibra optică” şi tot universul nostru devine parcă din ce în ce mai nociv şi dăunător, ajungând să ne trimitem sentimentele pe mail.” Ștefan Lupu,Teatrul Național București