Profesorul Sorin Ion, secretar de stat în cadrul Ministerului Educației Naționale, a fost invitatul lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”. Problema violențelor și comportamentelor agresive a devenit un fenomen tot mai greu de gestionat de profesori. Instrumentele pe care școala le are la dispoziție par a fi insuficiente și fără impact. Exmatricularea nu mai este posibilă în învățământul obligatoriu, iar comisiile de disciplină par a fi depășite de situație. Ce facem cu elevii cu comportamente agresive? „Excluderea iese din discuție. Intervenția specialiștilor în comportamente este cheia problemei”, a spus profesorul Sorin Ion la Europa FM.
Sorin Ion, secretar de stat în cadrul Ministerului Educației Naționale: „Nu există noțiunea de exmatriculare”
„Este într-adevăr un subiect sensibil, l-ați descris bine în introducere pentru că este foarte greu să vorbim despre un astfel de subiect fără o doză de sensibilitate aparte și fără o doză de emoție, emoție de care nu avem neapărat nevoie atunci când tratăm aceste lucruri. E de la sine înțeles, este vorba de copii și, de fiecare dată, orice ține de copii vine însoțit cu sensibilitatea caracteristică. Dar aș face aici două precizări:
Cazul de la Târgoviște sau la cele două cazuri la care ați făcut referire sunt, de fapt, unul singur pentru că este vorba despre același copil care a avut parte de un anume tratament din partea părinților colegilor lui la școala de unde a plecat și la școala unde a ajuns la cererea părinților.
Întâmplător, cunosc situația pentru că sunt dâmbovițean de origine și am fost inspector general o perioadă destul de lungă în acest județ. Haideți să pornim puțin de la acest caz pentru că am auzit de foarte multe ori cuvântul exmatriculare și este bine să lămurim de la început acest lucru: nu există noțiunea de exmatriculare. Ar fi, de altfel, un nonsens de la un lucru obligatoriu – dreptul la educație este garantat de Constituție – învățământul să te exmatriculez. Prin urmare, să scoatem de la început din ecuație și e bine ca ascultătorii noștri să știe foarte clar.
Pe de altă parte, este foarte clar că părinții sau principala grijă a oricăui părinte este propriul copil. Și pentru asta poate să treacă peste orice regulă, fie că este formală sau mai puțin formală – este dispus să uite toate regulile sociale. Și poate că este de înțeles atitudinea aceasta anormală – încercarea de a îndepărta un copil din colectiv. S-a vorbit destul de mult de încadrarea acestuia într-o școală specială – nu este vorba de așa ceva. Copilul are un intelect absolut normal”, a explicat Sorin Ion.
De ce prima reacție este aceea de a îndepărta?
„Este cumva și o atitudine generală a societății, care nu este o caracteristică a școlii. Și asta o vedem în fiecare zi doar dacă deschidem televizorul pentru că primul lucru care se cere când există o neregulă la nivel general este aceasta: Ați dat afară pe cineva? Mai este omul acela la muncă? Și cumva se pot extinde și la nivelul copilului: îl mai țineți la școală?
Așa cum bine ați spus, soluția în aceste situații nu este pedeapsa, ci prevenția. Și foarte mult încercăm – nu e o chestiune ușor de rezolvat – și în cele din urmă intervenția. Când spun prevenție mă gândesc la existența unui număr mai mare de consilieri școlari, o măsură pe care poate lumea nu a văzut-o și este cazul să apreciem, chiar dacă din partea mea sună puțin a autoapreciere, dar să apreciem măsura pe care Ministerul Educației a luat-o de foarte curând într-una din ședințele de guvern – nu știu dacă este o lună de atunci – am suplimentat numărul de consilieri școlari. Și nu cu 10% sau cu doi consilieri, ci cu 50%.
Știți foarte bine că în România aveam la aproape 3 milioane de copii undeva peste 2300 de consilieri școlari. Am suplimentat cu 1200. Suntem în acest moment în procedură de ocupare a lor acolo unde se poate până la 1 septembrie – pentru că pozițiile au fost distribuite inspectoratelor școlare. Prin urmare, în acest moment putem ocupa funcțiile provizorii, ca de la 1 septembrie – când începe un an nou școlar – având în vedere că reprezintă personal didactic să le ocupăm prin concursul național de titularizare. Prin umare, este un pas important. Suntem conștienți că nu reprezintă soluția perfectă, nu o să eradicăm violența școlară, dar este un pas și mai avem pași în pregătire.
Nu legislația este cea care ne împiedică – avem și în momentul acesta legislația și pot să vă enumăr și Ordine de Ministru și paragrafe din lege. În Legea Educației discutăm despre situația violenței școlare, acolo discutăm despre statutul personalului didactic, despre sancțiunile pe care le poate primi un profesor – care există și acum în Legea Educației Naționale, dar în regulamentele subsecvente este mult de lucru”, a explicat profesorul Sorin Ion la Europa FM.
Sorin Ion: „Legislație avem, procedurile nu sunt la acest moment tocmai fericite. Și asta ar explica presupusa creștere a numărului de cazuri de violență în școli”
Marcel Bartic: Nici eu nu simt că ar avea conexiune cu Legile Educație, ci ține mai degrabă de un set de mentalități în rândul părinților și profesorilor. Ajutați-mă să înțeleg și care sunt instrumentele de care dispune o școală? Acești consilieri sunt pregătiți pentru genul acesta de situații? Instinctual, simt că este nevoie de un pic mai mult.
Sorin Ion: „Pe lângă actele normative la care ați făcut referire, mai avem un Ordin care aplică niște norme metodologice… Avem definite grupurile de lucru care se înființează la nivelul fiecărei instituții. Ce nu avem: o procedură pe înțelesul tuturor. Cu astfel de situații se confruntă oameni care nu au fost neapărat formați pentru a gestiona astfel de cazuri. Cum să tratăm și identificăm copiii care sunt traumatizați de acasă”.
Marcel Bartic: Eu am o idee și o propunere. Nici eu nu am avut în formare profesională, nu m-a învățat nimeni. Pe de altă parte, am putut interacționa și cu sisteme din școli internaționale și am văzut niște soluții la care am putea măcar reflecta.
Sorin Ion: „Cifrele noastre spun că este oarecum staționar numărul de cazuri”.
„Ceea ce nu am terminat în răspunsul meu: ce face Ministerul în acest moment: încercăm să elaborăm proceduri clare, în pași, în funcție de tipul de eveniment. Avem câteva instituții pe care merită să le amintim: DGASPC, Servicii de Siguranță Școlară – birourile de poliție de la nivelul fiecărui județ, Centrele de Resurse și Asistență Educațională.
Deja am început discuții cu Ministerul Familiei, Educației și Interne astfel încât intervenția să se facă coordonat și cu atribuții bine definite. Legislație avem, procedurile nu sunt la acest moment tocmai fericite. Și asta ar explica presupusa creștere a numărului de cazuri de violență în școli. Că sunt mai vizibile este evident. Fiecare dintre noi acum poate să fie un reporter de teren. Cifrele noastre spun că este oarecum staționar numărul de cazuri”, a mai explicat Sorin Ion.
Ce poate face o școală în astfel de cazuri?
Sorin Ion: „Cu o bună coordonare a acestor instituții pe care le-am enumerat. Cazul de la Târgoviște: un plan de intervenție asumat de toate aceste instituții. Acolo este un caz și nu vreau să facem din el un model absolut”.
Sorin Ion, despre excluderea copiilor: „Unde ii ducem? Excluderea iese din discuție. Intervenția specialiștilor în comportamente este cheia problemei. Cei 1200 cu care am suplimentat nu acoperă necesarul – să ne apropiem de raportul un consilier la 600 de copii”.
Urmărește aici întreaga emisiune „Academia Europa FM”
Sursa foto: Shutterstock