Confidenţialitate

Profesor bun, profesor slab sau în ce fel evoluția elevilor depinde de evoluția profesorilor. Paula Herlo: „Spunea cineva la noi că în acest moment învățământul este focusat pe profesor” | VIDEO

Paula Herlo de la „România, te iubesc!” a fost invitata lui Cătălin Striblea în emisiunea „România în Direct” la Europa FM. Ancheta realizată de jurnalistă se concentrează pe modul în care evoluția elevilor depinde de evoluția profesorilor: profesorii din mai multe școli din România nu pot ajuta elevii să treacă de principalele examene pe care le au în față. Numeroase școli și licee din România au majoritatea elevilor sub notele de promovare a examenelor.

Paula Herlo: „La Călărași am găsit și fața frumoasă a învățământului românesc. M-am dus la Călărași pentru că e în coada clasamentului la evaluări și am vrut să înțeleg ce strategie aplică Inspectoratul Școlar ca să crească notele la următoarea evaluare și foarte clară nu îmi este strategia. Ei au așa o idee – de exemplu, vor să înființeze un liceu pedagogic la Oltenița, pentru că și-au dat seama că dintr-un efectiv de 25 de absolvenți ai Liceului Pedagogic din Călărași ajung în sistem 3.

Și atunci, întrebarea este de ce nu vin în sistem și răspunsul este <<Din cauza salariului>> și că vor să ducă acest tip de învățământ oarecum calificat, pentru că un liceu pedagogic îți oferă clar o structură de predare și te învață cum să-i înveți pe copii. Asta ar fi un punct. Ce mi s-a părut mie interesant din discuția cu adjunctul Inspectoratului Școlar a fost că el și-a dat seama… s-a uitat la 2000 și ceva de profesori în Călărași și doar 300 aveau calificativul <<Bine>>, în rest toți erau foarte bine”.

Cătălin Striblea: Adică ei au performanță profesională…

Paula Herlo: „Ei sunt evaluați. Toți sunt foarte bine, doar că rezultatele sunt foarte slabe. Și asta și-a pus și el întrebarea <<Hai să vedem unde se rupe filmul>>”.

Cătălin Striblea: Ce înseamnă că este cel mai slab județ?

Paula Herlo: „Este unul dintre cele mai slabe. Să știi că vine tare din spate din urmă și este la concurență puternică, o dată ei, o dată Teleorman. Câteodată vine și Giurgiu la atac. Deci, se tot schimbă clasamentul, dar înseamnă o rată de promovare de 61%, ori media națională a fost de peste 70 anul acesta, deci foarte slab. Sunt școli în care nu a promovat nimeni examenul”.

Cătălin Striblea: Școli gimnaziale?

Paula Herlo: „Școli gimnaziale, nimeni nu a luat examenul”.

Paula Herlo: „Sunt foarte multe posturi de titulari blocate. Înseamnă că cineva dă post de titular sau titularizează pe un post, dar se duce în altă parte să predea”

Cătălin Striblea: Am văzut imagini cu profesori care nu aveau vocație, nu aveau nici titularizare – erau acolo pentru că probabil nu aveau altceva ce să facă.

Paula Herlo: „Unii dintre ei sunt pentru că sunt de foarte mulți ani în sistem și, practic, asta știu să facă. Mai au puțin până la pensie. Și pentru că se poate preda și fără titularizare, sunt acolo. Pe de altă parte, nici nu ai de unde să iei profesori cu titularizare.

Și mai este o problemă despre care vorbesc specialiștii din sistem: sunt foarte multe posturi de titulari blocate. Înseamnă că cineva dă post de titular sau titularizează pe un post, dar se duce în altă parte să predea. Este o treabă foarte tehnică, dar pe care nu au reușit să o descâlcească. Sunt foarte mulți tineri care iau 10 la titularizare și nu prind post de titular pentru că pur și simplu nu sunt în județ. Eu îmi dau examenul de titularizare anul acesta, iau 9.90 la matematică, de exemplu, și nu am post de titular. Că nu sunt… și sunt blocate”.

Cătălin Striblea: Și oamenii care ar fi pe posturile respective unde sunt?

Paula Herlo: „Din câte am înțeles – și sper să nu greșesc – sunt în alte școli. Sau sunt pe alte posturi”.

Cătălin Striblea: Undeva în administrație, chestiunii de genul acesta… Am văzut și partea bună a lucrurilor: oameni care sunt instruiți de diverse organizații neguvernamentale – Teach for Romania, de exemplu.

Paula Herlo: „Spunea cineva la noi că în acest moment învățământul este focusat pe profesor”

Paula Herlo: „Mie mi-a plăcut o comparație făcut chiar de un profesor legat de Teach for Romania – de fapt, ei sunt adevăratele inspectorate școlare. Pentru că oamenii de la Teach fac exact ce ar trebui să facă un inspector când merge la clasă: în primul rând, le oferă pregătire într-o academie care durează 6 săptămâni în fiecare an și zeci de profesori din toată țara și învățători se duc acolo să învețe noi tehnici de predare și mai ales să învețe că, de fapt, învățământul trebuie să fie centrat pe elev, nu pe profesor.

Spunea cineva la noi că în acest moment învățământul este focusat pe profesor, adică în momentul în care devine titular este pe viață, nu-l mai poți da afară din sistem, indiferent dacă are rezultate sau nu are rezultate, indiferent dacă la clasă este agresiv. Pur și simplu nu poți să-l mai dai afară din sistem. Sunt evaluări, dar atât. Odată ce este titular, este până la pensie titular acolo. Foarte greu reușești să dai un profesor afară din sistem”.

Paula Herlo: Un copil înfometat nu are cum să învețe pentru că lui îi este foame și numai la asta se gândește. Un copil care acasă este abuzat nu are cum să facă performanță dacă are o traumă de dus

Cătălin Striblea: Acești profesori instruiți sau reinstruiți, de fapt, reușesc să scoată, totuși, rezultate sau să schimbe perspectiva în multe situații.

Paula Herlo: „Și știi de ce? Pentru că ce am văzut eu la profesorii Teach este următorul tablou: intră clasă și spun <<Bună ziua, cum vă simțiți azi?>> și copiii arată prin semne: cu degetul ridicat bine, rău sau dacă e la mijloc este așa și așa. Și stă de vorbă cu cei care nu sunt ok și încearcă să afle ce anume i-a tulburat în acea dimineață. […] Unui copil căruia îi este foame nu are cum să învețe sau să rețină ceva, pentru că lui pur și simplu îi este foame și numai la asta se gândește.

Un copil care este acasă abuzat, nu are cum să facă performanță pentru că are o traumă de dus. În momentul în care reușești să înțelegi fiecare copil și fiecare problemă cu care el vine de acasă reușești și să-ți adaptezi stilul de predare la nevoile lui. E foarte greu, într-un efectiv de 25 de copii, să poți să te duci spre fiecare, dar unii reușesc să facă asta și atunci trebuie să ne uităm spre cei care fac perfomanță, să-i stimulăm financiar pentru că asta nu se întâmplă în mnomentul acesta în sistem, să-i scoatem în față, să-i transformăm în mentori pentru alții și să lucrăm ca într-o mare corporație, pentru că ce să vezi sistemul de educație din România este cel mai mare angajator. 300.000 de oameni sunt angajați ai Ministerului Educației”.

Paula Herlo, despre profesorii buni și profesorii slabi

Cătălin Striblea: Câți profesori au trecut prin schimbarea asta? Reformularea calității profesionale.

Paula Herlo: „Există Casa Corpului Didactic, instituție din subordinea Inspectoratului Școlar care asta face, traininguri cu profesorii. Și de-a lungul anilor, cam 90.000 de profesori au trecut prin aceste cursuri. Cel mai mare a fost cursul CRED, finanțat de Uniunea Europeană, care încă este în desfășurare – s-a încheiat, dar încă se desfășoară workshopuri – și care a adunat 55.000 de profesori. Unii pentru că au vrut să înțeleagă cum să predea altfel și, cel mai important, este că unii au vrut să-și înțeleagă curricula”.

Cătălin Striblea: Tu ți-ai făcut o idee despre ce înseamnă profesor bun?

Paula Herlo: „Pentru mine, profesorul bun este acela care găsește ceva bun în fiecare copil și care reușește să se uite spre fiecare copil și să-i descopere un dram de potențial pe care să-l stimuleze. Pentru că eu cred că exista ceva bun în fiecare copil”.

Cătălin Striblea: Și profesorul rău? Sau slab?

Paula Herlo:Profesorul slab este cel care intră la clasă, își bifează acea programă școlară și cam atât…”.

Urmărește aici întreaga emisiune „România în Direct” cu Cătălin Striblea și Paula Herlo

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Profesorul Marius Andruh: Meseria de profesor nu mai atrage. În 10 ani nu vom mai avea profesori la specializări precum matematică, fizică sau chimie | VIDEO

Citește aici edițiile anterioare „România în Direct” și „România, te iubesc!”

„România, te iubesc” la „România în Direct”. VI: Alex Dima, despre ancheta care vizează condițiile de la Spitalul din Piatra Neamț: „Dincolo de aspect, acolo mor și suferă oameni, sute de oameni care zac pe paturi într-o suferință cumplită” | VIDEO

„România, te iubesc!” la „România în Direct”. V: Cum a ajuns stuful furaj și balta pășune și cum se obțin bani europeni pentru exploatarea acestora | VIDEO

„România, te iubesc!” la „România în Direct”. IV: Cosmin Savu, despre ancheta care vizează mii de dosare de corupție ce ar urma să fie închise: „Ar fi tragic pentru o societate să nu aibă încredere în justiție” | VIDEO

„România, te iubesc!” la „România în Direct”. III: Paula Herlo, despre ancheta din 2019 care îl viza pe Dumitru Buzatu: „Stilul mafiot al lui mi-a fost adus în atenție și de o familie de oameni de afaceri din Vaslui” | VIDEO

„România, te iubesc!” la „România în Direct”. II: Piața de pește din România: În țară sunt 700 de licențe de acvacultură, dar doar sub 50 de amenajări produc pește. „Nu avem o lege a pisciculturii în România” | VIDEO

„România, te iubesc!” la „România în Direct”. I: Alex Dima, Pro TV: Eu nu am o problemă cu bugetarul român. Statul funcționează datorită oamenilor care încă mai sunt acolo și care își fac treaba. Avem o problemă cu oamenii care stau degeaba, aceștia trebuie să plece acasă | VIDEO