Asociaţia Pro Infrastructura atrage atenția că, în 2020, România s-a menținut la coada clasamentului siguranţei rutiere, cu 85 de victime la un milion de locuitori, peste dublul mediei europene.
“Concentrarea discursului public pe autostrăzi nu va schimba radical poziţia codaşă a României din cauză că aproape jumătate din victime sunt pietoni şi biciclişti, cea mai mare pondere din Europa”, susțin reprezentanții ONG-ului.
“Chiar şi în anul pandemic 2020, România a fost tot la coada clasamentului siguranţei rutiere, cu 85 de victime la un milion de locuitori, peste dublul mediei europene. Comisarul Adina Vălean cere investiţii în domeniu. Suntem de acord, cu menţiunea că banii trebuie cheltuiţi cu cap. Fără o schimbare radicală de strategie şi de atitudine faţă de factorul uman, vom rămâne repetenţii Europei (şi) la acest capitol”, potrivit unui mesaj postat pe Facebook.
Adăugarea de benzi la bulevardele urbane, “preferată de mulţi primari deoarece aduce voturi”, face acele drumuri mult mai greu de traversat de către pietoni.
“Concentrarea discursului public pe autostrăzi nu va schimba radical poziţia codaşă a României din cauză că aproape jumătate din victime sunt pietoni şi biciclişti, cea mai mare pondere din Europa”, adaugă asociația.
Reprezentanţii asociaţiei vorbesc despre Viziunea Zero pentru siguranţă rutieră “care porneşte de la ideea că oamenii nu sunt perfecţi şi că pot greşi” şi susţin că niciun efort de a preveni eroarea umană prin infrastructură nu este prea mare întrucât “numărul acceptabil de vieţi umane pierdute pe şosele este zero”.
“Deci siguranţa poate fi crescută preponderent prin infrastructură, nu prin legislaţie. Aşadar, propunerea legislativă recentă de a impune o viteză maximă pe bicicletă este caraghioasă. Ce urmează, viteza maximă la mersul pe jos? În spiritul Viziunii Zero, pietonii şi bicicliştii sunt participanţi la trafic neprotejaţi, deci trebuie protejaţi cu infrastructură, şi nu blamaţi regulat cu expresii de tipul “indisciplina pietonilor”. Remarcăm că politicienii nu se gândesc la aceştia pentru că mulţi dintre ei se deplasează exclusiv cu maşina”, precizează Pro Infrastructura.
Viziunea Zero presupune şi ţinte clare, precum reducerea cu 50% a victimelor din România într-un deceniu.
“Ea nu poate fi aplicată de un singur minister, ci la nivel guvernamental, iar responsabilul cu siguranţa rutieră din guvern trebuie să fie tras la răspundere dacă ţintele parţiale la 2 ani nu sunt atinse. Investiţiile necesare trebuie derulate la mai multe niveluri, de la separare de sens pe drumuri naţionale la măsuri de protecţie a pietonilor şi bicicliştilor în localităţi. Observăm zi de zi dificultăţi de coordonare între autorităţi şi implementarea Viziunii Zero ştim că va fi o provocare, dar trebuie luat taurul de coarne”, conchid reprezentanţii ONG-ului.
Chiar și în anul pandemic 2020, România a fost tot la coada clasamentului siguranței rutiere, cu 85 de victime la un…
Publicată de Asociația Pro Infrastructură pe Duminică, 9 mai 2021
FOTO: INQUAM Photos/George Călin