Prețul benzinei în România a scăzut în ultimul an cu doar 3,74%, deși cotațiile țițeiului s-au prăbușit în ultimele 12 luni.
Datele publicate de Comisia Europeană și citate de cotidianul Adevărul arată că la nivel european benzina s-a ieftinit în medie cu 5,4%.
Cea mai mare reducere, 18 procente, a fost înregistrată, în ultimul an, în Polonia. Acolo benzina este cea mai ieftină din Uniunea Europeană.
Prețul petrolului a scăzut cu 46% în ultimul an, cotația unui baril de țiței ajungând acum să varieze între 30 și 35 de dolari, cel mai redus nivel din ultimii 12 ani. Totuși în România, dar și în alte țări europene, prețul benzinei nu a scăzut atât de mult, a constatat jurnalistul Daniel Ionașcu de la Adevărul:
În Polonia și Austria, carburanții au înregistrat o scădere de 18%, respectiv 20%.
Un motiv pentru care companiile petroliere nu scad prețurile și mai mult ar fi legat de taxele prea mari. La noi în țară taxele sunt de peste 60%, accize și TVA.
La noi în țară, un litru de benzină costă în medie 4 lei și 50 de bani.
La solicitarea Europa FM, reprezentanții Petrom au precizat care este modalitatea de calcul în cazul carburanților.
”Prețul carburanților se formează pe baza cotațiilor internaționale la benzină și motorină. Pentru Romania este relevantă cotația Platts Mediteranean. Chiar dacă pe termen mediu/lung cotațiile produselor petroliere urmează evoluția cotațiilor țițeiului, pot exista perioade în care cele două tipuri de cotații se pot decupla. De la declanșarea crizei prețurilor țițeiului, cotațiile produselor petroliere s-au decuplat de cele ale țițeiului, scăzând într-un ritm mai puțin alert. În prezent, coțatiile internaționale ale benzinei, exprimate în lei se află la un nivel similar celor înregistrate în luna ianuarie 2015, când țițeiul WTI se tranzacționa la un preț de peste 50 USD/baril, cu peste 60% mai mare decât cel din prezent.”
În plus, prețurile sunt influențate și de fiscalitate, dar și de competiție, au adăugat reprezentanții companiei.
”În România, taxele (acciza și TVA) au o pondere de circa 60% în prețul la pompă. Restul de 40% reprezintă cotațiile produsului (benzina sau motorina) și costuri de transport, depozitare, distribuție etc. Prin urmare, orice modificare a elementelor nefiscale avute în vedere de politica de preț, are un impact limitat: poate influenta doar 40% din prețul final la pompă.”