Platformele online au eliminat sau blocat milioane de anunțuri publicitare sau listări de produse înșelătoare, în timpul pandemiei, la solicitarea Comisiei Europene.
Google a blocat sau a eliminat, la nivel mondial, peste 80 de milioane de anunțuri publicitare legate de coronavirus, iar eBay a blocat 17 milioane de listări.
Amazon a observat o scădere cu 77% în comparație cu luna martie a numărului săptămânal de noi listări de produse care conțin afirmații legate de coronavirus.
Comisia Europeană a coordonat o acțiune de verificare a site-urilor web, pentru a afla care dintre acestea expun consumatorii din UE unor conținuturi care promovează afirmații false sau produse contrafăcute în contextul pandemiei.
Acțiunea de verificare aprofundată a vizat 268 de site-uri.
Verificarea a constat examinarea de înalt nivel a platformelor online și analiza aprofundată a unor anunțuri publicitare și site-uri web specifice referitoare la produse foarte solicitate din cauza coronavirusului.
Didier Reynders, comisarul pentru justiție, a declarat: „Principalele platforme online au răspuns pozitiv apelului lansat de Comisia Europeană de a combate escrocheriile și ofertele înșelătoare și au demonstrat un angajament clar privind eliminarea conținutului dăunător. Cu toate acestea, după cum a arătat acțiunea de verificare desfășurată recent, comercianții necinstiți găsesc în continuare noi modalități de a exploata vulnerabilitățile consumatorilor, de a eluda controalele algoritmice și de a crea noi site-uri web.
În contextul unei pandemii mondiale, trebuie să fim conștienți de acest lucru în calitate de consumatori – nu există remedii miracol disponibile online. Sunt recunoscător autorităților naționale pentru protecția consumatorilor care sunt în continuare puternic mobilizate și colaborează cu Comisia pentru protejarea consumatorilor online”.
Astfel, autoritățile pentru protecția consumatorilor din 27 de țări au participat la verificare.
În 38 de cazuri, autoritățile au descoperit o serie de oferte sau anunțuri publicitare dubioase referitoare la produse promovate în mod înșelător în contextul pandemiei, afirmații generale conform cărora un produs era în măsură să prevină sau să vindece infecția, precum și prețuri excesive.
În plus, vânzătorii necinstiți utilizează noi practici agresive care fac mai dificilă detectarea lor, cum ar fi afirmații implicite privind proprietățile de vindecare ale produselor prin intermediul imaginilor sau ilustrațiilor grafice sau chiar cuvinte ortografiate greșit în mod intenționat pentru a evita filtrele de text automate.