Confidenţialitate

Piața jucăriilor se îndreaptă spre un maxim istoric în 2017

Piața jucăriilor se îndreaptă spre un maxim istoric în 2017, pe fondul creșterii susținute a cererii, relevă un studiu realizat de KeysFin, pe baza datelor oficiale comunicate de producătorii şi comercianţii de jocuri și jucării.

Potrivit datelor KeysFin, numărul firmelor care produc sau comercializează jucării pe piața românească a crescut semnificativ în ultimii ani. Astfel, dacă în 2010 erau înregistrate 262 de societăți comerciale, în 2015 s-a ajuns la 312 companii. Dintre acestea, 117 erau producători, iar 195 comercianți de jocuri și jucării. Și numărul mediu de angajați din acest domeniu a avansat puternic, de la 1653 angajați în 2010 la 2951 de salariați în 2015.

„Piața jucăriilor se află pe un trend pozitiv în ultimii ani, în legătură directă cu cererea tot mai mare de astfel de produse”, spun analiștii de la KeysFin.

„Creșterea veniturilor populației, în cazul familiilor cu copii, a fost exploatată în mod eficient de producătorii și comercianții de jucării, dovadă promovarea susținută, pe toate canalele (TV, radio, presă scrisă, internet, magazine, publicitate stradală etc.). Politicile de marketing au devenit tot mai eficiente, iar rulajul a crescut semnificativ, pe fondul lansării tot mai multor produse la modă (personaje din filme si seriale, lansări de jocuri etc.) și a dezvoltării unui calendar de evenimente dedicate (spectacole, festivaluri, concerte, etc.). Avem inclusiv canale TV dedicate copiilor, unde se promovează jocuri și jucării”, explică aceștia.

Așa s-a ajuns ca cifra de afaceri din producția și comerțul de jucării să atingă nivelul de 715,8 milioane de lei în 2015, de peste 4 ori mai mare fată de 2010 (179,3 milioane lei). Și profitabilitatea sectorului a avansat spectaculos, de la 11,3 milioane lei în 2010 la 72 milioane lei în 2015.

Potrivit estimărilor KeysFin, evoluția pozitivă a continuat și în 2016, iar 2017 va marca un adevărat record.

„Datele preliminarii pe care le avem susțin trendul de creștere susținută a acestei industrii, pe fondul avansului economic semnificativ”, spun experții.

Care sunt cei mai importanți jucători pe piața din România

Cel mai important jucător din comerțul cu jucării din România este Jumbo EC.R SRL.

Deși are numai șapte magazine, în București, Pitești, Ploiești, Timișoara, Arad și Oradea, filiala firmei originare din Grecia a raportat o cifră de afaceri de 217 milioane de lei în 2015, cota piață depășind 40%. Potrivit presei, compania urmează să deschidă alte două magazine în această vară, în Constantă și Suceava.

Jumbo a deschis primul magazin în 2013, intrând pe piață cu unități de tipul hipermarketurilor. Pe lângă jucării, Jumbo co¬mer¬cializează și produse pentru îngrijirea copilului, rechizite, produse de sezon, decorațiuni și pro¬duse pentru locuință.

În topul comercianților de jucării, retailerul Jumbo este urmat de Intertoy Zone, cu afaceri de 117 mil.lei în 2015, Lego România (75,5 mil.lei), Noriel Impex (35,9 mil.lei), Brick Depot (13 mil.lei), J&M (11,7 mil.lei), Netzah Game (11,3 mil.lei) și Tritex Design (9,5 mil.lei)

„Cele mai mari vânzări, în piața jucăriilor, se realizează, în prezent, în magazinele de profil din centrele comerciale, acolo unde suprafaţa de expunere permite o ofertă variată, atractivă pentru clienți. Un moment semnificativ pentru piața jucăriilor l-a avut intrarea în piață a Jumbo, în 2013, firmă care, prin formatul propus și oferta variată a reușit, într-un timp foarte scurt, să rescrie standardele în domeniu”, au explicat analiștii KeysFin.

Creșterea semnificativă a cererii de jucării a determinat apariția unui număr semnificativ de producători care au avut curaj să investească în dezvoltarea unei oferte alternative la produsele importate din China.

Romexa SA și Airquee au reușit, astfel, să realizeze cele mai mari afaceri dintre producători, de 19,1 milioane lei respectiv 17,4 milioane lei în 2015. În topul producătorilor de jocuri și jucării s-au mai clasat, în ordinea cifrei de afaceri, From Product (16,2 mil.lei), D-Toys (15,5 mil.lei), Modelleisenbahn (15,3 mil.lei) și Burak Toys International (10 mil.lei)

La nivel de cotă de piață, sectorul este fragmentat, cu Romexa (11%), Airquee (10%) și From Product (9%).

„Într-o piață dominată de importuri, faptul că avem peste 100 de producători de jucării dovedeşte faptul că cererea evoluează în sens pozitiv. Un alt motiv pentru care piața înregistrează acest avans este dat și de limitarea evaziunii fiscale în acest domeniu, mai ales pe segmentul produselor chinezești, importate și vândute în alte spatii decât centrele de retail moderne. Românii caută tot mai mult produse de calitate, cu garanție, în detrimentul celor ieftine, care pot constitui un pericol pentru copii”, au mai spus cei de la KeysFin.

100 de miliarde de dolari în joc

România urmează trendul internațional în materie. Piața globală a jocurilor și jucăriilor s-a apropiat, în 2016, de granița de 100 de miliarde de dolari, pe care urmează să o depășească în acest an.

Creșterea susținută a industriei este pusă de analiști pe seama extinderii ofertelor și către adolescenți și chiar adulți, atrași în primul rând de jocurile de calculator și celelalte produse tehnologice, precum cele care au legătură cu comunicațiile mobile, internetul și realitatea virtuală.

Cei mai mari jucători din lume, Mattel, Lego și Hasbro, au raportat, anul trecut, venituri de peste 5 miliarde de dolari, fiecare, motiv pentru care și investițiile lor sunt pe măsură.

Din punct de vedere al profitabilității, danezii de la Lego au înregistrat în 2016 un profit de peste 4 ori mai mare decât liderii clasamentului după vânzări, americanii de la Mattel.

Deși anul trecut nu a reușit să depășească liderul american, Lego s-a apropiat la mai puțin de 100 de milioane de dolari de acesta.

Potrivit analiștilor, piața globală de jucării este estimată să depășească 135 de miliarde de dolari până în 2020, susținută de creșterea puterii de cumpărare, de inovație, de avansul tehnologic și de apetitul tot mai mare al celor mici dar și al celor mari.

“De la realitatea virtuală la tot felul de jucării legate la aplicațiile mobile, succesul va fi al celor care vor acoperi mai eficient oferta pentru lumea reală (jucării) și cea virtuală (jocuri pentru PC, console, telefon, internet etc.). Din punct de vedere geografic, marii jucători se uită la piețele din Asia și America Latină, piețe care, în baza creșterii nivelului de trai dar mai ales datorită natalității crescute, vor însemna o cotă din ce în ce mai mare din piața de jucării”, spun analiștii.